Re: jaką konfigurację RAID polecacie

Autor: Radosław Sokół <Radoslaw.Sokol_at_polsl.pl>
Data: Thu 18 Jan 2007 - 10:56:31 MET

micz napisał(a):
> Nie znam się na RAIDzie, a chcę usprawnić działanie kompa.

Generalnie RAID jest dla tych, którzy wiedzą, że go potrzebują.

> i problem mam taki... że nie wiem co z tym zrobić.
> Zależy mi na szybkości kompa, bo z powodu powolnej pracy dysku
> trochę jakby nie czuję mocy procesora :)

To używaj szybszego (znaczy: mniejszego) oprogramowania.

> Ale i na bezpieczeństwie danych - pracuję z materiałami video,
> których backupowanie na DVD jest nie zawsze możliwe z powodu
> objętości.

RAID to nie backup. A szczególnie te odmiany, które
zwiększają wydajność -- one zazwyczaj wręcz zwiększają
ryzyko utraty danych!

> 1. Czy dokupienie drugiego identycznego SATA i spięcie obu w RAID,
> poprawi ogólną wydajność kompa?

Zależy w jaki poziom RAID i w jakich zastosowaniach.
RAID 0 w obróbce wideo -- tak, poprawi, ale pierwsza
awaria jednego dysku i tracisz wszystkie dane z całej
macierzy.

> 2. Czy możecie polecić jakąś inną konfigurację (zanim kupię tego
> drugiego SATA :)) - czytałem tu gdzieś o spięciu 5 dysków z
> których jeden jest "HotSwapem" dla pozostałej czwórki?

RAID 5, ale to jest do innych zastosowań raczej (choć od biedy
też do wideo się nadaje).

> 3. Finalnie, ale uczciwie :) - odeślijciemnie gdzieś, gdzie RAID
> wytłumaczony jest jak krowie na granicy (przynajmniej podstawy).
> Szukałem w Googlu, ale znalazłem tylko FAQ po angielsku opisujące
> typy RAIDu

Bo naprawdę dobre materiały są TYLKO po angielsku w zasadzie.
Ten język po prostu trzeba znać.

Tu masz dwa artykuły moje:
http://www.grush.one.pl/article.php?id=raidfaq
http://www.grush.one.pl/article.php?id=raidbackup

|                 |  Administrator, Politechnika Śląska    |