Re: jaką konfigurację RAID polecacie

Autor: pan premier <jestem_at_premierem.pl>
Data: Thu 18 Jan 2007 - 18:49:30 MET

>I w związku z tym wszystkim mam pytania:
>1. Czy dokupienie drugiego identycznego SATA i spięcie obu w RAID,
>poprawi ogólną wydajność kompa?

W RAID-0 tak - szczególnie jeśli masz duże plik. Ale dramatycznie obniży
bezpieczeństwo
W RAID-1 nie (aczkolwiek podobno zdarzają się kontrolery RAID które sobie
znanymi metodami potrafią podnieść wydajność - w każdym bądź razie z
definicji RAID-1 nie podnosi wydajności o ile producent nie zastosuje jakiś
sztuczek)

> 2. Czy możecie polecić jakąś inną konfigurację (zanim kupię tego
> drugiego SATA :)) - czytałem tu gdzieś o spięciu 5 dysków z
> których jeden jest "HotSwapem" dla pozostałej czwórki?

Za optymalny jest uważany RAID-5 - ale tu trzebaby co najmniej 3 dysków - Im
więcej dysków - tym wydajniej. No i dodatkowy dysk żeby mieć możliwość
on-linowego odtworzenia danych z któregoś dysków też jest dobrym pomysłem.
Żeby zaszaleć z RAID-5 trzeba by mieć kontroler który to obsłuży. Tanie
kontrolery dają zwykle możliwości typu raid0, Raid1, JBOD.
Dla b. zamożnych RAID-6.
Względnie wchodzą w grę pośrednie rozwiązania jak raid 0 mirrorowany poprzez
raid 1 (4 dyski).
Zestawiając raid trzeba pamiętać żeby dyski miały w miarę podobne pojemności
(żeby za dużo nie leżało odłogiem) i w miarę podobne czasy dostępu (czas
dostępu najwolniejszego będzie wąskim gardłem macierzy) - czyli optymalnie
żeby były identyczne :)

Generalnie nie wiem jak dużego bezpieczeństwa danych wymagasz, ale ze
względów ekonomicznych może coś takiego: RAID0 jako partycja systemowa i
partycja do obróbki danych. Dane krytyczne na dysku spoza RAID 0. Tam też
codzienny backup ważnych danych z RAID-0, no i regularnie obraz partycji
systemowej.

--
jim
Co  2 bity -> http://www.2bity.info <- to nie jeden - komputerowe nowinki