Re: jaką konfigurację RAID polecacie

Autor: Piotr Smerda <piotrs00_at_go2hell.pl>
Data: Thu 18 Jan 2007 - 17:15:37 MET

On 18 Jan 2007 01:13:53 -0800, micz wrote:

> [...]
> - Dysk SATA-II 250GB WD2500YD
> - System WinXP PRO SP2
>
> Do tego mam jeszcze 3 dyski IDE "luzem"
> - 200GB WD2000JB (podpięty w kieszeni USB2.0)
> - 60GB WD600JB
> - 40GB Maxtor DiamondMax Plus 8
> i zamierzam kupić drugiego identycznego SATA WD2500YD
>
> i problem mam taki... że nie wiem co z tym zrobić.
> Zależy mi na szybkości kompa, bo z powodu powolnej pracy dysku
> trochę jakby nie czuję mocy procesora :)
> Ale i na bezpieczeństwie danych - pracuję z materiałami video,
> których backupowanie na DVD jest nie zawsze możliwe z powodu

Jeśli zależy Ci na "przyspieszeniu dysków" to tylko RAID-0, ale musisz się
liczyć z tym że jak padnie jeden z dysków - w większości przypadków tracisz
wszystkie dane. Jeśli zależy Ci na bezpieczeństwie - RAID-1, ale wtedy
"tracisz" jeden dysk na mirror.
A co do backupów - polecam zakup streamera :) jeśli dyski 250GB to może
Ultrium-2 :D?

> I w związku z tym wszystkim mam pytania:
> 1. Czy dokupienie drugiego identycznego SATA i spięcie obu w RAID,
> poprawi ogólną wydajność kompa?

Patrz wyżej.

> 2. Czy możecie polecić jakąś inną konfigurację (zanim kupię tego
> drugiego SATA :)) - czytałem tu gdzieś o spięciu 5 dysków z
> których jeden jest "HotSwapem" dla pozostałej czwórki?

Owszem - da się to zrobić pod kilkoma warunkami:
1. Kontroler RAID umie obsłużyć dyski Hot-Spare (bo tak się nazywa
zastępowanie "w locie" dysków - a nie HotSwap).
2. Dysk przeznaczony na Hot-Spare musi być minimalnie takiej pojemności
jakiej jest największy z dysków które ma ten Hot-Spare'owy "chronić".

Dodatkowo jeszcze kilka uwag co do konfiguracji podanej przez Ciebie:
1. Jeśli dokupisz ten dysk 250GB to możesz zrobić następujące konfiguracje:
a) 2x250GB - łączysz w RAID-0 lub RAID-1 lub JBODa
b) wykorzystujesz wszystkie swoje dyski i robisz TYLKO i wyłącznie JBODa

> 3. Finalnie, ale uczciwie :) - odeślijciemnie gdzieś, gdzie RAID
> wytłumaczony jest jak krowie na granicy (przynajmniej podstawy).
> Szukałem w Googlu, ale znalazłem tylko FAQ po angielsku opisujące
> typy RAIDu

http://www.acnc.com/04_00.html <--- tu masz na rysunkach wytłumaczone :)
lepiej się chyba nie da :)

> Pozdrawiam i dzięki z góry za pomoc