Re: jaką konfigurację RAID polecacie

Autor: OMSON <omson_at_o2.pl>
Data: Thu 18 Jan 2007 - 21:26:12 MET

micz ...po głębszym namyśle napisał(a) jeno, że:

> I w związku z tym wszystkim mam pytania:
> 1. Czy dokupienie drugiego identycznego SATA i spięcie obu w RAID,
> poprawi ogólną wydajność kompa?

Przy duzych plikach tak. Mam male doswiadczenie z tworzeniem macierzy
RAID ale ostatnio u kolegi grafika utworzylem RAID 0 w oparciu o 2 dyski
Caviar RE:
http://www.komputronik.pl/katalog.php?kat=3350
Wydaje mi sie, ze konkretnie ta seria nadaje sie do tych celow dosc
dobrze - ma wysokie MTBF 1000000 (przecietnie dyski maja 500000-600000)
co w przypadku RAID 0 ma znaczenie (prawdopodobienstwo uszkodzenia
jednego z dyskow wzrasta dwukrotnie zatem 2 razy wieksze MTBF powiedzmy,
ze stawia to prawdopodobienstwo na poziomie jaki wystepuje w
zastosowaniu pojedynczego dysku - tak to przynajmniej rozumiem).
Poza tym macierz wiaze sie rowniez z wiekszym halasem wytwarzanym
sumarycznie przez dyski oraz sumarycznie wiekszym wydzielaniem ciepla.
Zatem sa to wazne aspekty podczas wyboru dyskow do stworzenia macierzy.
WD Caviar RE sa pomyslane do zastosowan w macierzach dyskowych - stad
lozyska FDB i mechanizm TLER (poczytaj w linku jaki zamiscilem).
U kolegi za porada z tej grupy system postawilem na oddzielnym dysku a
macierz RAID 0 w oparciu o 2xWD caviar RE 160GB SATA 2, 16MB
przeznaczylem tylko i wylacznie na przestrzen robocza przy obrobce video
(nie ma to nic wspolnego z archiwizacja). Najlepiej wykorzystaj
posiadany dysk 250GB na magazyn a na system jeden z pozostalych. Na
macierz polecam zakupic dedykowane dyski (i najlepiej zwykly RAID 0) -
po co Ci "server" w domu z RAID 5 ;) ?

OMSON :)

--
Niepewność jest pewna, bezkres oczywisty, autorytety są złudne a "nie
ma" - jest!