Re: Bad sector i gwarancja

Autor: Michal Bien <mbien_at_uw.edu.pl>
Data: Sun 24 Sep 2006 - 23:11:37 MET DST
Message-ID: <Xns9848EBF0C7939mbien@127.0.0.1>
Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-2

Sergiusz Rozanski <write-only-with-spf@sergiusz.com> wrote:

>> W związku z tym mam pytanie: czy przysługuje mi naprawa/wymiana
>> gwarancyjna tego dysku????
> Oczywiście

            Nie bylbym taki pewny.
 
>> Dodam, że bad sector zajmował wykorzystywany obszar dysku i
>> zostawiłem go bez zmian (nie nadpisałem go 010101).
>
> Nie ma to znaczenia, bad to bad, wymienią raczej bez problemu.
> Zrób backup i do wymiany.

Nie do konca - sa:
- badsectory fizyczne, zaznaczone przez mikrokontroler HDD gdy zabraknie w
danym rejonie dysku sektorow zapasowych (bo przy gestosci zapisu
wspolczesnych dyskow prawie od nowosci sektory zastepowane sa rezerwowymi w
sposob niewidoczny dla uzytkownika - przy takiej gestosci zapisu i na dobra
sprawe "zgadywaniu" co tam jest zapisane przez glowice GMR nie ma mowy by
jakikolwiek dysk byl w 100% wolny od defektow nosnika)

- badsectory logiczne - zaznaczone przez OS gdy cos mu sie nie spodoba,
czasami nie majaca wiele wspolnego z defektami nosnika. Te drugie
oczywiscie nie uprawniaja do wymiany gwarancyjnej.

Zreszta w przypadku gwarancji na HDD nie jest tak jednoznaczne ze 1 bad
sector od razu kwalifikuje dysk do wymiany. Ja rozumiem ze wiekszosc ludzi
wolalaby nie uzywac takiego dysku i mu nie ufa, ale pojawienie sie
badsectora nie jest jednoznaczne z wadliwoscia produktu uniemozliwiajaca
jego prawidlowe uzywanie. Takie kategoryczne opinie wydaja zazwyczaj ludzie
majacy raczej bardzo malo wspolnego z reklamacjami. W przypadku pojscia
serwisu w zaparte na dobra sprawe nie ma jak zmusic sprzedawcy do wymiany
takiego dysku, a nie znam zadnego orzeczenia w takiej sprawie z ktorego
wynikaloby ze pojawienie sie badsectora jest rownoznaczne z wadliwoscia
uniemozliwiajaca normalne uzywanie HDD. Dodatkowo AFAIK zaden z producentow
nie ma warunkow gwarancji na zasadzie "zero bad sectorow" podobnej do "zero
martwych pikseli" przy LCD. Tak wiec bylbym ostrozny w ferowaniu tak
jednoznacznych wyrokow i opieral sie raczej na statusie dokladnych testow
niskopoziomowych z aplikacji producenta dysku. Jesli status HDD jest
raportowany jako uszkodzony to HDD jednoznacznie kwalifikuje sie tym samym
do naprawy/wymiany i sprzedawca nie moze sciemniac - warto sobie wydrukowac
dokladny raport takiego diagnostyka i dolaczyc go do reklamacji.

-- 
Pozdrawiam, Michal Bien 
mailto:mbien@mail.uw.edu.pl
#GG: 351722 #ICQ: 101413938 
JID: mbien@jabberpl.org
Received on Mon Sep 25 00:10:06 2006

To archiwum zostało wygenerowane przez hypermail 2.1.8 : Mon 25 Sep 2006 - 00:51:24 MET DST