Re: Bad sector i gwarancja

Autor: Sergiusz Rozanski <write-only-with-spf_at_sergiusz.com>
Data: Mon 25 Sep 2006 - 09:11:28 MET DST

Dnia 24.09.2006 Michal Bien <mbien@uw.edu.pl> napisał/a:

> Nie bylbym taki pewny.

Pracuję w branży od ponad 10 lat, pamiętam dyski które się
parkowało :)
Nie pamiętam sytuacji gdyby producent nie uznał gwarancji dysku z
badsektorami. Jedyna taka sytuacja kiedy nie wrócił dysk z
naprawy i machnęliśmy ręką bo pewnie koszty egzekucji byłyby większe
niż wartość, to bankructwo jednego z hurtowników, gdzie nawet
straciliśmy kontakt z hurtownią, a dysk był na końcówce 3 letniej
gwarancji i generalnie był już 'mały' jak na ówczesne warunki.

> Nie do konca - sa:
> - badsectory fizyczne, zaznaczone przez mikrokontroler HDD gdy zabraknie w
> danym rejonie dysku sektorow zapasowych (bo przy gestosci zapisu
> wspolczesnych dyskow prawie od nowosci sektory zastepowane sa rezerwowymi w
> sposob niewidoczny dla uzytkownika - przy takiej gestosci zapisu i na dobra
> sprawe "zgadywaniu" co tam jest zapisane przez glowice GMR nie ma mowy by
> jakikolwiek dysk byl w 100% wolny od defektow nosnika)

Jak braknie tych zapasowych, tzn że jest ich już tyle, że dysk podlega wymianie
gwarancyjnej.

> - badsectory logiczne - zaznaczone przez OS gdy cos mu sie nie spodoba,
> czasami nie majaca wiele wspolnego z defektami nosnika. Te drugie
> oczywiscie nie uprawniaja do wymiany gwarancyjnej.

Ale takie 'bady' są korygowalne, najczęściej nośnik jest w pełni sprawny,
a źle została zapisana suma crc (np w wyniku zaniku napięcia). Wystarczy
nadpisać sektor prawidłowym sektorem i zacznie działać. Ale to powinien
stwierdzić serwisant komputera.

***         http://jeep.comm.pl         ***
*** rtg  project  http://gg.overwap.net ***