Re: rozwojowa platforma sprzętowa

Autor: Michal Bien <mbien_at_uw.edu.pl>
Data: Tue 18 Jul 2006 - 19:05:00 MET DST

Piotr Wozniacki <pwozniacki@wirtualnapolska.pl> wrote:

> Chce zbudować skladaka (2 GB RAM,

            Jak wyjdzie Vista to nie bedziwe wypas tylko standard, tak jak
obecnie 1 GB ;>

> 2xSATA 250 GB w RAID 0;

            Nie boisz sie? Tym bardziej ze to nie beda jakies gierki gdzie
niejednemu graczowi nawet dwumiesieczna przerwa od komputera (zwlaszcza w
lecie) dobrze zrobi tylko pewnie maszyna do pracy, ktora ma na siebie
zarabiac i ktorej przestoj, a zwlaszcza utrata danych boli i jeszcze wiecej
kosztuje.

> grafika ATI Crossfire)

            Tak z ciekawosci: jakis CAD/CAM to wykorzystuje? Bo do obrobki filmow
to na nic. No chyba ze wstydzisz sie po prostu napisac: chce dobrze (i
drogo pograc) a ten CAD i wide to tak przy okazji i troche z nudow.

> i z taką płytą główną, która dałaby mi możliwie jak
> największe możliwości rozwoju na przestrzeni kilku lat,

            Nie ma takiej platformy. Obecne swiezutkie Socket AM2, Core duo itp
pociagna pewnie ~1-1,5 roku, potem do wyzszych CPU i tak trzeba bedzie
nowej plyty.

> a na początek (wraz z CPU oczywiście) też nie była słaba...

            To nie problem, zalezy tylko ile gotowki jestes w stanie i _CHCESZ_ w
to wlozyc - na najwydajniejszych konfiguracjach traci sie najwiecej i
najszybciej: IMHO lepiej wziac dobra plyte i CPU powyzej stanow srednich
(nie topowy), a za ~rok wymienic niz teraz wyzylowac sie na maksymalny CPU
ktory bedzie nie zmieniany.

> Rozpatruję dwie opcje:
> 1. Gniazdo 775 ze zwykłym Pentium 4 np. 3.0 GHz,

            Zapomnij. P4 i netburst to slepa uliczka, intel wstydliwie sie z niej
wycofuje i raczej nie obejrzymy wielu nowych CPU dla tej platformy. Zabily
ja megaherce i TDP przy relatywnie malej wydajnosci /MHz /wat.
Nowe obiecujace CoreDuo to zmodyfikowana i dopieszczona architektura PIII,
ktora pieknie zapowiadala sie juz w czasach Tualatina, ktorego Intel nie
chcial produkowac i sprzedawac zaslepiony fatalnym Willamate i RAMBUSami.
Na szczescie nawet tak duzemu producentowi rynek potrafi dac kopniaka w 4
litery, jesli bedzie madrzejszy od niego - tak jak w przypadku
nieszczesnych rambusow.

> 2. Gniazdo 997

            Chcesz go kupic czy ukrasc? Bo "gniazdo 997" to kojarzy mi sie chyba
tylko z "dolkiem". A Tobie pewnie chodzilo o socket 940 wersji AM2.

> z jakimś Atholem na początek (np 64 X2 3800+), np. ASUS A8R32-MVP

            Skoro skladasz nowy, wydajny komputer z perspektywa rozbudowy to bez
sensu. Ostanie zamowienia na wiekszosc S939 byly przyjmowane do 28 czerwca,
ostanie wysylki maja byc do 31 grudnia. Jesli AMD to przy powyzszych
zalozeniach tylko nowy AM2, DDR2 i jakas wydajna dwordzeniowka.

> Zaleta - ponoć większa wydajność, możliwości overclockingu AMD

            Chcesz przetaktowywac maszyne produkcyjna? To ja mam coraz wiecej
watpliwosci do czego ona ma sluzyc.

> niższa temp. pracy - wady (?) nie wiem, jakie dużo szybsze procki mogę
> w przyszłości włożyc w to gniazdo, no i tylko 4 GB RAM max..

            Nie bierz tej plyty.

> 3. Płyta wieloprocesorowa z procesorem (procesorami) np. OPTERON, ale
> nie wiem jaka płyta to obsługuje?

            Drogo, mniejszy wybor procesorow, a obecnie standardowe CPU z
segmentu wydajnosciowego i sredniego beda juz durdzeniowe. Najwazniejsza
sprawa: jak ten CAD skaluje sie z wiecej niz 2 CPU /jadrami o ile
oczywiscie chcesz i mozesz tyle wydac na plyte 4 procesorowa. IMHO nie ma
sensu w tym przypadku: ludzie ktorzy rzeczywiscie potrzebuja 4+ CPU wiedza
dokladnie czego chca, czego potrzebuja i nie zadaja takich pytan.

> Dodam, że moje główne zastosowania to CAD/CAM oraz edycja filmów HDV.
> Proszę oradę, którą ścieżkę wybrać

            Ja stawiam na A64 X2 5000+ AM2, ale zapewne zaraz odezwa sie
milosnicy core duo.

--
Pozdrawiam, Michal Bien
mailto:mbien@mail.uw.edu.pl