Monitor 15 cali .... moje boje o jakosc ;))

Autor: Lukasz 'Dentarg' Jozwinski from SWIDNIK (jozef_at_kki.net.pl)
Data: Mon 23 Nov 1998 - 21:45:16 MET

Ostatnio chcialem kupic monitor 15 cali ktory ma dobre czestotliwosci
odswierzania i ladny obraz zarazem ...
Obejrzalem wiele monitorow, moze komus pomoga w wyborze moje
spostrzerzenia ....

Panasonic P50 - 15 cali
Tego mialem akurat nieprzyjemnosc kupic ;(((
Po dosc powierzchownych ogledzinach w sklepie spodobal mi sie,
kierowalem sie tez marka firmy, ktorej telewizory i magnetowidy sa
super ... zawiodlem sie ...
Piekne nasycenie kolorow, takich kolorkow nie ma zaden inny monitor,
po prostu jak zywe ... ale to chyba jedyna zaleta ..
Moze jeszcze zaleta jest wygodne menu i jego obsluga ...
Reszta to same wady ... bardzo rozmyty obraz w rogach kineskopu, w
1024x768 tekst bardzo trudny do odczytania w rogach ... zero
zbieznosci kolorow ...
Po za tym kazdy egzemplarz ma ta sama wade ... obraz nie jest poziomy,
tylko zaraz z lewej strony jest wybrzuszenie w gore, ktorego nie da
sie niczym wyeliminowac ....
Oprocz tego monitor przlacza sie po zmianie czestotliwosci
odswierzania jakies 3-4 sekundy i obraz ktory sie pojawia po tej
operacji jest mozliwy do odczytania po nastepnych 3 ... bo sie zweza
jeszcze przez chwile .... w innych monitorach dzieje sie to duzo
szybciej ....
Jest jeszcze pare mniejszych wad ....
Monitor ma ladna obudowe i funkcjonalna podstawke ... nic po za tym ..
Ma tez dobre czestotliwosci odswierzania ... ale i tak nic to nie
pomaga, gdyz obraz nie jest czytelny i praca ponad 2 godziny w
rozdzielczosci 800x600 @ 85Hz prowadzi do bolu oczu ..
Monitor sprawdzalem na 3 kartach graficznych .... efekt ten sam ..

LG 57i

Widzialem przez chwile, nie polecam, obraz nie byl czytelny na calej
powierzchni kineskopu, moze trzeba byloby dlugo regulowac, ale od razu
wolalem zobaczyc inny monitor ...

ADI 4P

Zaskoczenie, bo jeden z tanszych monitorow, a obraz chyba najlepszy (z
tych do 850 zl) - niestety rozdzielczosc tylko do 1024x768 .... i przy
dosc niskich czest. odsw. to go dyskwalifikowalo ....
Ogolnie niezla geometria obrazu, i zbierznosc w rogach do zniesienia

Philips 105MB

Ogladalem z 10 minut ... nie zaslugiwal na wiecej,
do rozdzielczosci 800x600 dawal dosc ostry obraz,
ale wyzej juz bylo cienko, przede wszystkim w rogach kineskopu
strasznie nieczytelne fonty .... duzo wysilku zeby cos przeczytac ..
Za taka cene mozna kupic cos lepszego ..

Samsung 510s
Obraz w miare niezly, niestety nie ogladalem dluzej jak minute, gdy
zobaczylem ze max rozdzielczosc to 1024x768@ 60 Hz ... bieda ..

Samsung 500b
Podobno to rozwiniecie modelu 500p, ale nie wiem
Akurat spodobal mi sie najbardziej w klasie cenowej do 1000 zl
Niezla geometria obrazu, dobra zbierznosc w rogach, kolory calkiem w
porzadku, tylko menu uciazliwe do sterowania i gorna krawedz obrazu
nie jest linia prosta ;((( ... prawy rog jest wyzej a nie ma
mozliwosci regulacji Rotare - czyli obracania ekranu wzgledem srodka
... chyba jednak wezme ten monitor, bo to najlepszy jaki jest w
sklepie w ktorym kupilem tego Panasonica P50 ... a nie chca mi oddac
gotowki, wiec wybiore tego Samsunga 500b
Do rozdzielczosci 1152x864 obraz byl czytelny, ale nie sadze zeby dalo
sie pracowac w niej wiecej niz 10 minut ....
w 1024x768 chyba da sie pracowac normalnie ....
Jutro przywioze sobie go do domu i moze napise cos wiecej ...
na razie ogladalem go okolo 30 minut i byl najlepszy ze wszystkich
jakie byly w tym sklepie ....

Sony 100ES

Beznadzieja .. lepsza geometrie obrazu ma monitor mono 14 cali u
mojego ojca w pracy ..... wiem ze to najltanszy model sony 15 cali
ale ten monitor nie przedstawia soba nic co moglo by byc plusem.
Malo parametrow do regulacji, gorna i dolna krawedz ekranu w ksztalcie
elipsy ....
beznadzieja ... a przy tym kosztujaca ok. 1200 zl

CTX1569UA

Jeden z lepszych jakie widzialem .. niestety nie w tym sklepie w jakim
musze sobie wygrac monitor ;(((
Ostry obraz z bardzo dobra geometria ...
Duzo parametrow do wyregulowania (choc w sumie nie ma czego regulowac)
Jednynie moze denerwowac drucik w odleglosci 1/3 ekranu od dolu
(gornego nie widac) .. ale mysle ze by mi to nie przeszkadzalo,
zwazywszy na to jaki ostry jest obraz .... tekst w windzie czytelny do
1152x864 ... w 1024x768_at_85 mozna spokojnie pracowac ...
Niezly ... tylko cena 1150 zl .. dosc duza .... ale mysle ze wart tej
ceny

NEC M500 CromaClear

Chyba najlepszy ...
mala rozbierznosc kolorow w rogach, ale minimalna ...
prawy rog ekranu byl wyzej, ale spokojnie do wyregulowania ...
po chwili ustawiania, obraz idealny pod wzgledem geometrii
nadal minimalne rozmycie kolorow w rogach ...
niestety w sklepie w ktorym ogladalem podlaczony byl do karty S3 trio
wiec nie mozna bylo osiagnac wszystkich parametrow monitora i zobaczyc
na co go stac ...
W menu mozna regulowac wszystko co sie da ... niektore opcje mnie
zaskoczyly ... nie wiedzialem po co sa ;)))
nie bylo regulacji rozbieznosci kolorow (a tak w ogole to jakis
monitor to ma ????????)
Dosc intensywne ladne kolory ...
Cena dosc wysoka bo 1200 zl
ale wersja bez glosnikow E 500, (nie bylo akurat w sklepie) kosztuje
1100 zl, a ma takie same parametry jak M500 i taka sama jakosc obrazu
Dla mnie najlepszy ....

Ogladalem jeszcze LG 77i, ale rozbieznosc kolorow byla tam ogromna i
to na calej powierzni ... w rogach straszna ...
Duzo parametrow do regulacji ... niestety tej wady nie udalo mi sie
usunac regulujac .... parematry takie jak kazda dobra 15 .... czyli
dla 17 dosc cienkie ....
Raczej nie polecam ... chyba ze ktos chce miec po prostu duzy ekran
Moze to akurat wadliwy egzemplarz, bo moj kolega twierdzi ze jest
super ... ale raczej nie wierze ;))

Po kilku dniach lazenia po sklepach i kilku godzinach gapienia sie w
monitor ... i porownywania ... moja pierwsza trojka
NEC M500 (lub E500)
CTX 1569UA
Samsung 500b

reszta monitorow raczej nie rozni sie bardzo .... niezbyt mile do
dluzszego siedzienie i patrzenia sie na nie ....

Jak ktos chce grac 2 godziny dziennie to moze kupic sobie cos
tanszego, ale jak chce np czytac newsy przez 3 godziny (tak jak ja ;))
to nie radze nic taniego ... radze poprzygladac sie dlugo w sklepie
... na wzroku sie nie da oszczedzac ... wiem to po kilku godzinach
siedzenia przed Panasonicem P50 ....

Od 4 lat mam monitor Daewoo 14 cali, ktory wypala mi po malu oczy,
wiec chcialem sobie zmienic na cos lepszego .... tylko te 3 monitory
wymienione wyzej daja lepszy obraz i pozwalaja na dluzsza prace bez
zmieczenia wzroku (tak mysle po jakosci tego obrazu) ...
Jutro bede mial tego Samsunga 500b w domu, to sie okaze czy nadaje sie
do czego czy nie ....

Mam nadzeje ze nikt nie zasnal nad czytaniem tego tekstu i ze komus
pomoze on w wyborze monitora ...
Jednak niech nikt nie ma pretensji, ze monitor doradzany przeze mnie
nie spodoba mu sie ... najwazniejsze to przyjrzec sie dokladnie
monitorowi przed kupnem ... bardzo pomocny jest program Nokia Monitor
Test ... miesci sie na dyskietce, wiec jak w sklepie nie maja to moze
sobie wziac z domu .....

Zycze ostrych obrazow na monitorach, pieknych zbierznych kolorow,
idealnej geometrii obrazu i braku zamglenia ....

pzdr,
Dentarg

PS. Nie ogladalem drozszych monitorow jak 1200 zl, bo mnie na takie
nie stac.

--
          e-mail:jozef_at_kki.net.pl - from Swidnik
  Quake 1 page - http://hipokrates.am.lublin.pl/quake/