Re: MONSTER 3D vs. STB VELOCITY 128 czyli 3Dfx contra NVidia RIVA 128

Autor: Bartek Nagorny (bnagorny_at_kk.kalisz.pl)
Data: Thu 08 Jan 1998 - 03:12:39 MET

On Wed, 07 Jan 1998 15:33:17 GMT, enemy_at_pdi.net (Enemy Kaeert) wrote:

>Heya,
>
>Mam dwoch dobrych kumpli , jeden ma Monstera , drugi Velocity firmy
>STB ( zreszta nie o to chodzi....). Chodzi o to, ze ze znalezionych
>na internecie informacji wynika , ze RIVA 128 jest lepsza od Monstera
>- ja osobiscie mysle ze tak jest - ale moje zdanie moze byc bledne ,
>stad pytanie :

Mysle wlasnie, ze jestes w bledzie.

>Czy istnieja gry pisane wylacznie pod 3Dfx , czy tez sa to patche dla
>gier , wymagajace driverow 3Dfx, a w rzeczywistosci obslugujace OPENGL
>lub D3D,

Jest i tak i tak.
1. Sa gry dzialajace w direct3d i 3Dfx wspaniale sobie z nimi radzi
2. Sa gry dzialajace w direct3d, ale _specjalnie_ zoptymalizowanym dla
czipow voodoo /szybsze od zwyklego d3d, dajace wiecej roznych efektow
3D/
3. Sa gry dzialajace w Glide - specjalnym API dla voodoo. tutaj sie
wyciska wszystko z 3Dfx'a ;) - direct 3d zostaje daaaleko w tyle.
4. Sa gry dzialajace ze _swietnym_ miniportem openGL dla voodoo
/Quake2 itp/ - riva na tym polu wysiada.

>Osobicie odwiedzilem strone Nvidi - jest tam link
>do listy gier obslugiwanych przez te karte, wydaje sie, ze sa to te
>same patche i drivery co do 3Dfx, ale moze nie mam racji.

Bo obecnie wiekszosc gier jest direct3d - czyli dzialaja zarowno na
Voodoo jak i na rivie, ALE: sporo z tych gier sprzedawanych jest w
wersji specjalnej /polepszonej itp/ dla 3Dfx'a /lub innych
akceleratorow - Verite, pcx2 itp/
Polepszonych wersji na rive nie bedzie, bo ona podszywa sie tylko pod
direct3d microsoftu, co IMO jest skandalem i totalna niedorobka karty.

>Pytanie drugie : jaki jest sens wypuszczenia na rynek karty bez
>driverow OPENGL (RIVA nie ma jeszcze tych driverow) i chwalenia sie
>tym co potrafi karta ??

Sensu nie ma zadnego. Powiem wiecej - od jakiegos miesiaca daje sie
zauwazyc w inecie, ze pierwsze zachwyty nad czipem riva128 bledna, gdy
zaczyna sie mowic o jej niedorobkach, bledach.

Na koniec - riva128 to zapewne niezla zabawka dla kazdego gracza
/szybka akceleracja w direct3d - na mocnych komputerach -> od pII-266
w gore - o kilka % szybsza od 3Dfx'a. /
Riva jest takze b. szybka w 2D wiec praktycznie wszyscy uzytkownicy pc
powinni byc zadowoleni.
Zapewne jeszcze wiele wody uplynie zanim sterowniki openGL beda dobre,
a jeszcze wiecej wody uplynie zanim beda w miare szybkie. Natomiast do
konca swiata jakoscia /wygladem gry/ nie przebija voodoo czy
zblizajacego sie voodooII - to zdanie "Guru"ow /Zanshina itp/ z
Internetu.
Za to tak jak pisalem: brak wlasnego API jest IMO nieporozumieniem,
dla mnie dyskwalifikujacym karte w 100%

Acha - coby nie mowic jak na czip graficzny to 3Dfx Voodoo jest
straszliwe stare, a dopiero teraz wychodza kartu mu dorownujace... to
chyba o czyms swiadczy ?

p.s. prawdopodobnie /jak wiele innych osob/ posilkowales sie tekstem z
PCQ czy Gamblera o Rivie. Powiem tylko tak: jesli ciut sie znasz to po
przeczytaniu tego artykulu smiejesz sie z politowaniem ;( Szczegolnie
z wynikow testu tunnel przeprowadzonego przez red. ...

--
Bartek
bnagorny_at_kk.kalisz.pl