Autor: Tomasz Żyguła (thomrt_at_poczta.onet.pl)
Data: Wed 04 Feb 2004 - 00:59:22 MET

Tomasz Pluciński pytał cytuje:

Tomasz Ganicz napisał:

>W zasadzie przykladem takiego procesu moze byc np: spontaniczna
>depolimeryzacja politlenku etylenu. Powyzej temperatury bodaj 210
>stopni zachodzi ona dlatego, ze czlon TDeltaS z rownania na
>swobodna energie reakcji Gibbsa (DeltaG=DeltaH-TDeltaS) bierze gore
>nad czynnikiem cieplno-energetycznym (DeltaH).

Nie widziałem politlenku etylenu ale przypuszczam że jest to ciecz albo ciało stałe a jak sądze depolimeryzuje na tlenek etylenu który jest gazem. Zatem można powiedzieć że jest to przemiana ciała stałego lub cieczy w gaz

>Depolimeryzacja politlenku etylenu jest jednak szczegolnie efektowna,
>bo gdy juz ruszy ma bardzo gwaltowny, wybuchowy przebieg ;-)

Nasuneła mi się jescze jedna przerażająca myśl: Jeżeli politlenek etylenu jest podobny do zwykłych tworzyw sztucznych to może znaleźć zastosowanie w terroryzmie.  Wyobraźcie sobie że podróżny zabiera ze sobą kuferek wykonany  nie z drewna, nie z polistyrenu, nie z aminoplastow itp. ale z politlenku etylenu. W samolocie wystarczy zainicjować jego depolimeryzacje i katastrofa gotowa. Monomer - tlenek etylenu jest palny , trujący i tworzy mieszaniny wybuchowe z powietrzem co powiększa niebezpieczeństwo

Jeżeli udało by się wytworzyć włókna z politlenku etylenu to terroryści mogliby pokusić się o wykonanie wybuchowego ubrania

Służby bezpieczeństwa lotnisk nastawione są na badanie tego co się przewozi a nie w czym się przewozi. A obwąchiwacze podróżnych to chyba też mogłyby przegapić taki związek raczej poszukują azotanów organicznych i nitrozwiązków

Tomasz Żyguła
thomrt_at_poczta.onet.pl