Autor: Tomasz Ganicz (tg_at_bilbo.cbmm.lodz.pl)
Data: Tue 03 Feb 2004 - 13:26:12 MET

Tuesday, February 3, 2004, 12:38:49 PM, you wrote:

> A taki proces jest w ogole mozliwy? Gdyby byl, to by znaczylo, ze
> produkty maja wieksza energie niz substraty. Na moje oko, substraty
> nie moga samorzutnie odebrac energii od otoczenia i wpompowac ja w
> siebie. Co mialoby byc sila napedowa takiej reakcji?

Jest mozliwy, bo jego sila napedowa moga byc zmiany entropii. Entropia co prawda najbardziej gwaltownie zmienia sie przy przemianach fazowych, ale moga byc tez inne zjawiska powodujace jej zmiany np: zmiany liczby swobodnych molekul w ukladzie. W zasadzie przykladem takiego procesu moze byc np: spontaniczna depolimeryzacja politlenku etylenu. Powyzej temperatury bodaj 210 stopni zachodzi ona dlatego, ze czlon TDeltaS z rownania na swobodna energie reakcji Gibbsa (DeltaG=DeltaH-TDeltaS) bierze gore nad czynnikiem cieplno-energetycznym (DeltaH). Zreszta, wiele polimerów ma tzw. temperature sufitowa polimeryzacji od ktorej zaczyna zachodzic, endotermiczna, spontaniczna depolimeryzacja, napedzana wzrostem czynnika entropowego. Depolimeryzacja politlenku etylenu jest jednak szczegolnie efektowna, bo gdy juz ruszy ma bardzo gwaltowny, wybuchowy przebieg ;-)

---
Tomasz Ganicz
http://www.ceti.pl/kganicz/poli/kontakt.html