Autor: Tomasz Żyguła (thomrt_at_poczta.onet.pl)
Data: Wed 04 Feb 2004 - 02:01:21 MET

> Witam !
>
> Mam pewien problem z tym równaniem reakcji i byłbym bardzo wdzięczny
> za odpowiedź co powstanie w wyniku owej reakcji. Chodzi mi o zwiazek i jego
> nazwę.
>
> NH3 + CuSO4 ---> ??
>
> Z góry dziękuje !

Sądze że pisząc CuSO4 miałeś na myśli bezwodną białą sól. Taka sól chciwie wiąże amoniak w egzotermicznej reakcji tworząc ciemnoniebieski związek kompleksowy.

Reakcja:
4NH3 + CuSO4 => [Cu(NH3)4]SO4

                                 siarczan (VI) tetraaminamiedzi (II)

Jest to sól gdzie kation zbudowany jest z atomu centralnego Cu o stopniu utlenienia +2 czyli tak jak w zwykłym siarczanie miedzi ale dodatkowo polączonym z 4 cząsteczkami amoniaku - nazywane są one ligandami . Ponieważ są to cząsteczki obojętne elektrycznie więc nie zmienia to ładunku kationu. Wiązanie jest typu koordynacyjnego donorem pary elektronów jest cząsteczka amoniaku a akceptorem atom miedzi. Geometrycznie te 4 ligandy lezą w jednej plaszczyżnie => struktura płaska kwadratowa (choć co do struktury to nie wiem czy dobrze pamiętam)

Reakcja ta zachodzi też w roztworze wodnym

4NH3aq + CuSO4*5H2O => [Cu(NH3)4]SO4*H2O

Jest to reakcja wymiany ligandów --- amoniak zastępuje wodę Jak można zauważyć tylko 4 cząsteczki H2O są wymieniane na NH3 gdyż 5-ta cząsteczka wody jest odmiennie wiązana w soli i w tych warunkach nie wymienia się na amoniak

W roztworze wodnym przy początkowym wprowadzeniu NH3 strąca się zielono-niebieski osad wodorotlenku miedzi (II) i hydroksosoli który później rozpuszcza się --- efekt zasadowości amoniaku

Tomasz Żyguła
thomrt_at_poczta.onet.pl