Autor: Pawel Pawlowicz KCh (Paw-p_at_OZI.AR.WROC.PL)
Data: Mon 05 Feb 2001 - 09:20:49 MET

On 2 Feb 01, at 14:54, Andrzej Kasperowicz wrote:

> A jaki bylby sens w zamrazaniu pepsi?

Masz racje, przyklad byl fatalny. Tak nawiasem mowiac, napoje typu Cola zawieraja  okolo 0.6 g kwasu fosforowego w litrze. Mozna zrobic spektakularne doswiadczenie:  wrzucic zyletke do coli i poczekac pare dni. Ciekawe, na ile ten kwas szkodzi  naszym zebom.

> A ja bym chcial kupic chleb, ktory wyglada, pachnie i przede wszystkim
> smakuje jak prawdziwy chleb, pomimo ze bylby drozszy od tej cuchnacej,
> niesmacznej gabki jaka nam sie serwuje na codzien.

Tez o tym marze...

> A chyba najstarszym sztucznym
> konserwantem, stosowanym jeszcze przez naszych pradziadow, jest KNO3,
> obecnie coraz czesciej zastepowany przez NaNO2 - wystarczy spojrzec na
> sklad konserw miesnych...

I cale szczescie ze jest stosowany. Azotyny hamuja rozwoj Clostridium botulinum. Zatrucia jadem kielbasianym byly glowna przyczyna zgonow spowodowanych przez zywnosc kilkadziesiat lat temu. Wiekszosc tych zatruc nastepowala, o dziwo, na skutek konserwowania zywnosci chalupniczymi metodami (wekowanie miesa itp) przy niedostatecznej sterylizacji (lub rozszczelnieniu sloika). Nawiasem mowiac, wlasnie w wyniku dodatku azotynow bakterie jadu kielbasianego niechetnie rozwijaja sie w kielbasie. Czyzby nazwa byla historyczna, jeszcze sprzed epoki azotynow i azotanow?
Przy okazji: na pewno wczesniejszym od azotanow konserwantem byl ocet. Ale czy pierwszym?

Pozwolilem sobie zmienic nieco bezsensowny "Temat"

Pozdrawiam,
Pawel