Autor: Andrzej Kasperowicz (andy_k_at_cksr.ac.bialystok.pl)
Data: Mon 05 Feb 2001 - 10:58:45 MET

Takie doswiadczenie jest opisane na Chemfanie: http://pc69.wbc.lublin.pl/ChemFan/Publikacje/Dla_zwolennikow_Coca_Coli.html

> Tez o tym marze...

Marzyc to sobie mozemy my: zwykli zjadacze chleba, natomiast "chemik pracujacy na Wydziale Technologii Zywnosci AR majacy kontakty z producentami zywnosci" powinien jakos wplynac na to, aby nasze (i Twoje) marzenia sie ziscily. ;>

> I cale szczescie ze jest stosowany. Azotyny hamuja rozwoj
> Clostridium botulinum. Zatrucia jadem kielbasianym byly glowna

Swego czasu podejrzewano, ze azotyny w reakcji z aminami drugorzedowymi moga rowniez in vivo prowadzic do powstania rakotworczych N-nitrozoamin. Co prawda P. Mastalerz w Wiad. Chem. 2000, 54, 3-4 w artykule "Klamstwa ekologiczne" pisze, ze udowodniono iz takie reakcje w zywych komorkach nie zachodza, jednak stwierdzilem w kilku rozdzialach jego elaboratu rozne niedomowienia, badz wrecz bledy, wiec artykul nie budzi juz mojego zbyt duzego zaufania i nie wiem, w ktorym miejscu pisze on prawde, a w ktorych tylko wydaje mu sie, ze to co pisze jest prawda.

> przyczyna zgonow spowodowanych przez zywnosc kilkadziesiat lat
> temu. Wiekszosc tych zatruc nastepowala, o dziwo, na skutek
> konserwowania zywnosci chalupniczymi metodami (wekowanie
> miesa itp) przy niedostatecznej sterylizacji (lub rozszczelnieniu
> sloika). Nawiasem mowiac, wlasnie w wyniku dodatku azotynow

Jak ktos lubi jesc zielone mieso to tak ma... ;>

> Przy okazji: na pewno wczesniejszym od azotanow konserwantem
> byl ocet. Ale czy pierwszym?

Jesli juz tak podchodzimy do sprawy to pierwszym konserwantem, ktorym sie konserwowali sami ludzie byl C2H5OH. ;)

Mastalerz natomiast jako najstarszy srodek do konserwowania miesa wymienia sol kuchenna.

> Pozwolilem sobie zmienic nieco bezsensowny "Temat"

Lepiej pozno niz wcale... :)

ak