Autor: Wojciech Szczepankiewicz (wojtex_at_zeus.polsl.gliwice.pl)
Data: Mon 05 Feb 2001 - 01:03:30 MET

"Kefir (P.L.)" wrote:

> [...]

Kefir podal kapitalny adres.
Ze swojej strony proponuje:
http://www.acdlabs.com/download/iupacname.html Warto przegryzc sie przez meandry, a wtedy mamy ladny applet do przeksztalcania wzoru strukturalnego na nazwe IUPAC. To znaczy, pod adresem: http://www2.acdlabs.com/ilab/
wybrac Enter as Guest

W wypadku pochodnych N,N'-dipodstawionego tiomocznika grupa etylenowa, zasada jest taka, ze nazwe wywodzi sie od podstawowego ukladu heterocyklicznego. W tym wypadku jest to imidazol. Jesli nie ma podstawnikow przy azotach, to taka pochodna ma nazwe imidazolidyno-2-tion. Zatem odpowiednikiem koncowki -on jest, w wypadku siarki -tion (a propos postu - mamy pentano-3-tion, albo 3-pentanotion). Jesli sa podstawniki przy atomach azotu w pozycjach 1 i 3 to mamy 1-podstawiony-3-podstawiony-imidazolidyno-2-tion. Moze sie zdarzyc, ze w lancuchu bocznym znajdzie sie podstawnik starszy od grup tioketonowych w cyklu imidazolowym. Nazwa bedzie wowczas inna.... Jaka? Jesli pytanie jest aktualne, to wyjasnie w nastepnym liscie.

Wojtek

--
* Wojciech Szczepankiewicz
* Silesian University of Technology, Gliwice, Poland