Re: [WINNT] Gruntowne porządki na laptopie

To: winnt@man.lodz.pl
Subject: Re: [WINNT] Gruntowne porządki na laptopie
From: Adam <a.g@poczta.onet.pl>
Date: Sun, 24 Oct 2021 19:08:16 +0200
Dnia Sun, 24 Oct 2021 17:42:02 +0200, Ewa napisał(a):

> Adamie, pisałeś. Jak się coś zna, to podpowiedzi w rodzaju
> "to lub tamto lub co tam masz", "wydaje się", "w niektórych
> komputerach trzeba..." "chyba", "czy jakoś tak", itd.
> w zupełności wystarczają i jestem pewna, że Ty za każdym
> razem na podstawie tylko takich wskazówek wiedziałbyś co robić.
> Ja o wersji UEFI przeczytałam wczoraj po raz pierwszy w życiu.

UEFI jest już kilkanaście lat, jednak dla zwykłego człowieka może być
niezauważalny, gdyż steruje tylko (w dużym uproszczeniu) rozruchem
kompytera. Owszem, były płyty główne z UEFI, które dodatkowo miały
wbudowany mocno wykastrowany linux, aby szybko (w ciągu kilku sekund)
wystartować taki system celem np. przejrzenia internetu.

> Pisałam o 9:53 że zmieniłam w BIOSie Legacy Support
> na <Enabled>, ale potem pojawiły się ostrzeżenia i nie
> wiedziałam, czy konsekwencją wpisania kodu 5225 będzie
> "tylko" zmiana opcji na te "w starym stylu" czy stanie się
> coś więcej, czego odkręcenie nie będzie proste.

Może być, że Windows nie wystaruje, albo skończy na Blue Screen.
Ale jest to proces odwracalny.
Bardzo rzadko spotykałem konieczność wprowadzania kodu - to jest tylko
zabezpieczenie, aby przypadkiem nie zmienić trybu pracy komputera.

> Krótko mówiąc, czy mam wpisać kod 5225 i mój BIOS w opcjach
> BOOTa będzie "na zawsze" wyglądał tak jak ten na starym
> laptopie i żadnym UEFI nie będę już musiała się martwić?
> I nie będzie żadnych innych konsekwencji tej zmiany?

Jak wyżej - Windows najprawdopodobniej nie wstanie.
Chodzi o to, abyś przełączyła tryb pracy w lagacy i wystartowała z
pendriva, aby zrobić kopię czy co tam potrzebujesz.
Ale uwaga:
Jeśli wystartujesz w trybie legacy, to może być, że robiąc kopię logiczną
dysku nie wykonają się kopie partycji zastrzeżonych z dysku GPT.
Natomiast wykonają się przy kopii fizycznej (posektorowo) pod warunkiem, że
oba dyski są w tej samej geometrii - czyli sektory albo 512, albo 4k.

> Czy raczej jest tak, że z UEFI trzeba sie zaprzyjaźnić,
> bo będę miała z tym do czynienia co krok i lepiej to
> przestudiować od początku do końca (chodzi mi o sytuację
> zwykłego użytkownika komputera ze zwykłymi potrzebami)?

Zwykłego użytkownika raczej to nie dotyczy.

> W Google piszą, że jest to następca BIOSu, czyli jakby
> na stałe, a z drugiej strony, że powstał na potrzeby
> procesora serwerowgo Italium. :-(

Niezupełnie tak.
To był pomysł bodajże Asusa, później podchwycony przez inne firmy.
Początkowe założenia były takie, aby jądro OS-a częściowo przerzucić do
płyty głównej.
Chodziło o szybsze startowanie systemu operacyjnego - a to jest wyłącznie w
komputerach typu desktop, bo serwery z definicji chodzą non-stop.

--
Pozdrawiam.

Adam