Re: [WINNT] Internet przez FunBoxa - problem

To: winnt@man.lodz.pl
Subject: Re: [WINNT] Internet przez FunBoxa - problem
From: JaNus <bez@adresu>
Date: Sun, 3 Sep 2017 09:50:11 +0200
W dniu 2017-09-03 o 08:54, User pisze:
Teraz chciałabym łączyć się przez kabel i nie wiem jak to zmienić. Szukałam na stronie Orange

No daj spokój, instrukcja? To tak, jakbyś wymagała opisu podłączenia
żelazka! Czy bez szczegółowych informacji know-how "jakoś" Ci się udało?
Z LAN-em "po sznurku" postępujesz tak, jak z żelazkiem. Jeśli ma się
udać, to komp musi mieć odpowiednie urządzenie, albo na karcie
rozszerzeń, albo wkomponowane w płytę główną. Owa karta wyglądać może
przykładowo tak:
https://pl.wikipedia.org/wiki/Ethernet
 - ale i tak jej nie zobaczysz, bo lepiej żebyś nie grzebała wewnątrz
komputera! Jeśli takie urządzenie ma, to musi być w nim (najczęściej z
tyłu kompa) gniazdko, w które da się wetknąć taką wtyczkę:
https://pl.wikipedia.org/wiki/RJ-45
Zdjęcia samego gniazdka nie znalazłem (sama poszukaj!) acz co-nieco
widać tu: https://pl.wikipedia.org/wiki/Plik:Network_card.jpg
Do tego potrzebny jest kabel, mający z obu stron taki sam wtyk, zwący
się RJ-45 : https://pl.wikipedia.org/wiki/Plik:CAT5e-RJ45.jpg

Podłączenie jest w identycznym stopniu proste, jak żelazka, a nawet
prostsze: dawniej żelazka miały jeszcze drugą wtyczkę, między kablem, a
swym korpusem, ta wtyczka była ceramiczna, i różniła się konstrukcją od
tej, którą należało wetknąć w gniazdko w ścianie, więc była pewna
komplikacja. Choć trzeba by idiotą być, aby pomylić jedną stronę z
drugą. No ale już takich żelazek się nie produkuje, pewnie ponad 40 lat.

Czy na czas prób mogą działać równocześnie oba połączenia

Mogą, żadnych przeszkód.

i jak potem połączenie przez WiFi zlikwidować?

Jeśli jest ono wbudowane w lapka, to on już zapewne rozpozna, czy WiFi
jest potrzebne. Jeśli nie-rozpozna, to... hm, wymiękam. Bo aż boję się
zalecać Ci, abyś otworzyła "menadżera urządzeń" (potrafisz?) znalazła
urządzenie "karta Wi-Fi" (nawet wbudowana w płytę główną będzie opisana
jako "karta"), na tym urządzeniu prawo-klik, i wybierz "wyłącz". Jeśli
to za trudne, to poproś jakiegoś 12-tolatka, da radę!

 > Przy okazji, czy to prawda, że Internet przez kabel
będzie szybszy niż przez WiFi?

Po Wi-Fi jest zazwyczaj sporo mniejszy transfer, niż maksymalny wydmuch
sparowanych urządzeń (kata-ruter), i jeśli max wynosi najczęściej 150
MB/sekundę, to realnie może być ~kilkanaście. Zaś Ethernet daje znacznie
więcej: dobre laptoki mają już 1-gigabitowy. No ale wąskim gardłem może
być przyłącze od dostawcy, zazwyczaj circa 20MB/s