[WINNT] Czym sprawdzić błędy na pendrive?

To: winnt@man.lodz.pl
Subject: [WINNT] Czym sprawdzić błędy na pendrive?
From: Krystek <spamtrap@krystek.art.pl>
Date: Fri, 31 May 2013 02:35:10 +0200
Sprawa ma się tak: dostał się w moje ręce pendrive znajomej. Miała z nim problemy, bo nie chciał jej komputer odczytywać tego pendrive'a. U mnie pendrive komputer rozpoznał i odczytał, dzięki czemu udało się zabezpieczyć dane znajdujące się na nim, ale pojawił się za to błąd zapisu "write protect", który uniemożliwiał także sformatowanie nośnika przenośnej pamięci.

Pendrive ten to typowy, najbardziej popularny - <http://www.ubuntu-pomoc.org/wp-content/uploads/pendrive.jpg> (i najbardziej dziadowski w wykonaniu) nośnik o pojemności 4GB zamówiony w jakiejś firmie reklamowej dla innej firmy, z jej logo na nim. Prawdopodobnie to był tzw. fake o zaniżonej pojemności, który blokuje się po zapisaniu pewnej porcji danych. Cwaniaki sprzedają pendrive'y 16GB, na które wejdzie jedynie 8 (albo i mniej GB).

Udało mi się za pomocą programu ChipEasy (<http://www.freewarefiles.com/ChipEasy_program_72583.html>) ustalić model kości pamięci i firmware kontrolera pamięci, który w nim siedzi (Silicon Motion SM325AB). Za pomocą narzędzia SMI MPTool wyzerowałem pamięć i przywróciłem pierwotne ustawienia chipa na tym kontrolerze.

Później, przy pomocy programu HDD Low Level Format Tool wyzerowałem cały nośnik pamięci. Po zakończeniu tej operacji w logu pojawiło się sporo błędów przy różnych wartościach komórek pamięci, takich: "Format Error occurred at offset 3,285,123,072: 27" (i tak kilkadziesiat razy, zmieniał się offset). No, ale sam pendrive dał się sformatować niskopoziomowo.

Następnie, MiniTool Partition Wizard Home Edition uruchomiony z live CD umożliwił mi sformatowanie tego pendrive i założenie partycji "primary" typu NTFS (NTFS relokuje uszkodzone sektory i oznacze je jako nieprzydatne do zapisu, ale czy tak samo się dzieje z komórkami pamięci we flashach?). Po formacie pojawił się folder System Volume Directory, nagrałem też na niego testowe pliki, ale... chciałem potwierdzić występowanie tych błędów na pendrive z formatowania niskopoziomowego programem Check Flash <http://mikelab.kiev.ua/index_en.php?page=PROGRAMS/chkflsh_en>, ale na dwóch komputerach w ogóle nie znalazł tego podłączonego nośnika pamięci. HD Tune w "Error Scan" pokazał wszystko na zielono, Flash Memory Toolkit w trialowej wersji może zrobić tylko "read test" - <http://screenshots.fr.sftcdn.net/fr/scrn/79000/79945/flash-memory-toolkit-17.jpg> a nie "write test" ("read test" wyszedł pozytywnie, też na zielono), CHKDSK wywalił błąd - operacja na tym nośniku nie jest możliwa do wykonania. Poza tym, gdy kopiowałem drugi plik to Windows wyświetlił mi w trayu dymek, że "Opóźniony zapis pliku nie powiódł się - system Windows nie mógł zapisać wszystkich danych dla pliku (litera napędu):\$Mft" (buforowanie dysków w systemie mam wyłączone, więc teoretycznie pendrive'y mogę odłączać bez korzystania z opcji "bezpieczne usuwanie sprzętu" chociaż nigdy tego nie robię; dla tego pendrive'a też jest ustawiona opcja "optymalizuje dla szybkiego usuwania")

Czym jeszcze można potraktować taki dysk, żeby dowiedzieć się ile procentowo jego pojemności nadaje się do użycia, a ile jest w "bad blockach"? I czy może nie wrócić do FAT32 na tej pamięci?

Doradźcie jakieś rozwiązanie.

K.

--
http://www.krystek.art.pl/