Re: [WINNT] dwa windowsy jeden dysk + ukrywanie partycji

To: winnt@man.lodz.pl
Subject: Re: [WINNT] dwa windowsy jeden dysk + ukrywanie partycji
From: "Anerys" <spam.nie.jest@spoko.pl>
Date: Thu, 23 May 2013 01:30:41 +0200

Użytkownik "JoteR" <usenet@interia.eu> napisał w wiadomości news:519d47e3$0$1260$65785112@news.neostrada.pl...
"Anerys" napisał:

Ale jeśli ta druga partycja będzie partycją systemową (aktywną, z plikami ntldr etc.) , to chyba nie da się jej odmontować?

Z tego, co wyczaiłem z postu, każda z tych partycji w sytuacji startu z niej, jest systemową,

Tylko wtedy, jeśli każdy z tych systemów był instalowany niezależnie. Natomiast zazwyczaj instalacja 2 systemów na dysku podzielonym na 2 partycje A i B przebiega następująco: stawia się pierwszy system na partycji A, która staje się aktywną, systemową i równocześnie rozruchową, dostając literkę C. Następnie z poziomu Windy lub bootując z płytki stawia się system na partycji B, która staje się rozruchową dla postawionego na niej systemu, ale aktywną i systemową nadal pozostaje partycja A, na której znajduje się też boot.ini z dodatkowym wpisem, pozwalającym na wybór systemu. W dodatku partycja B dostaje którąś z dalszych literek (D, E etc.). Otóż mam poważne wątpliwości, czy po wybraniu uruchomienia z partycji B da się odmontować partycję A, która jest aktywną, systemową i w dodatku ma strategiczną literkę C: ;->

- winda wyżej NT4 nie pozwoli na odmontowanie partycji systemowej,

No właśnie o tym pisałem ;-)

No, gdy już są dwie partycje, to IMHO jedynie komplikuje to sytuację, ale nie uniemożliwia. Ostatecznie, można się posłużyć poleceniem SUBST (bądź analogicznym), montującym dedykowany temu katalog jako literkę, znanym już z DOSa, a tę drugą partycję przerobić po swojemu.
W moim zamyśle ma układ być taki:
[partycja A][partycja B]
Fizycznie jako rozruchowa A, jako nierozruchowa B, obie primary, czyli podstawowe. W nawiasach kwadratowych zamontowana, w klamrowych odmontowana (a raczej "odmontowana"). Logicznie [A] to systemowa, [B] to ta druga.
Pierwotny układ
[A][B], doprowadzamy przez PPM na B w menedżerze dysków, "zmień literę dysku i ścieżki", "Usuń", do postaci [A]{B} i dla użytkownika wtedy widać tylko [A]. Następnie po odpaleniu z [B] (bootmanager nie widzi, że partycja jest "odmontowana" w systemie) układ [B][A] doprowadzamy w podobny sposób do postaci {B}[A] i układy te z punktu widzenia użytkownika są takie same - użytkownik widzi tylko [A]. Jak pisalem, jeśli na [B] nie ma aktywnych plików, dołączeń, linków, itd. to nie powinno być kłopotów. Albowiem w linii NT litera partycji jest do woluminu przypisana bardziej logicznie, nie fizycznie, jak w W9x/Me. Robiłem tak, ze mając układ 2 partycji, jedna o literce C, druga o D, miałem dwie instalki, które znów, na tej drugiej instalce partycja dotychczas C stawała się D i na odwrót. Nie było to trudne, choć jak zwyle, niuanse mogą, choć nie muszą, utrudnić. W każdej z tych instalek spokojnie mogłem "odmontować" partycję D, nie wpisując jej w strukturę katalogów... i miałbym układ, o który chodzi pytającemu. Nie mam w tej chwili niestety wolnej maszyny z dyskiem, by praktycznie to wypróbować i krok po kroku opisać (powyławiałbym niuanse, które przegapiłem), ale czyniłem bardzo podobne układy i działały (choćby ten z "zamieniającymi się" literkami przypisanymi partycjom).