Re: czy taki win xp jest legalny ?

Autor: Michal Kawecki <kkwinto_at_o2.px>
Data: Sat 09 Oct 2010 - 13:17:12 MET DST

Dnia Fri, 08 Oct 2010 12:30:22 +0200, knrdz napisał(a):

> Nie zapominajmy przy tym, że w momencie sprzedaży komputera "producent
> sprzętu komputerowego" przestaje być jego właścicielem, bo staje się nim
> kupujący (użytkownik). Ten zmiany sprzętowe w swoim komputerze może
> powierzyć producentowi komputera, może powierzyć podmiotowi trzeciemu
> (jakiś sklep czy serwis komputerowy), może też przeprowadzić je sam.
> Licencja użytkownika systemu operacyjnego nie nakazuje mu stosowania
> pierwszego trybu, nie zakazuje też dwóch pozostałych, nie narzuca też
> zaakceptowania przez niego żadnych innych licencji (w tym OEM System
> [...]
[...]

Nieprawda. Sprzedaż oprogramowania OEM jest możliwa tylko i wyłącznie
wraz z oryginalnym komputerem, na którym to oprogramowanie
zainstalowano. Nie bez powodu każdy sprzedawca na Allegro o tym fakcie
nabywców informuje (a czy tak robi faktycznie, to już osobna kwestia).
Wraz z oryginalnym sprzętem trzeba też przekazać użytkownikowi kompletną
dokumentację i nośniki, a nowy nabywca *musi* zaakceptować licencję OEM
sygnowaną przez producenta systemu komputerowego. Zaakceptowanie takiej
licencji wiąże się z koniecznością jej przestrzegania, co oznacza, że
nabywca powinien się wpierw zapoznać z jej warunkami. Jeśli użytkownik
ma jakiekolwiek wątpliwości związane z zapisami licencji, którą ma
obowiązek zaakceptować, to powinien je we własnym zakresie wyjaśnić albo
z producentem systemu komputerowego (bo każdy producent ma prawo
wprowadzić do niej własne zapisy i ograniczenia), albo z producentem
oprogramowania. I z tego co wiem, robi się to całkowicie bezproblemowo
na przykład poprzez infolinię MS albo chociażby poprzez Internet.
Wystarczy zadać sobie trochę trudu.

Jest to podobna sytuacja, jak ta, która występuje przy najmie, leasingu,
albo zakupie jakichkolwiek innych produktów. Na przykład, w dokumencie
ujmującym warunki udzielanej gwarancji na samochód nie umieszcza się
wielu mniej istotnych informacji, o których nabywca dowiaduje się
podczas dokonywania przeglądów gwarancyjnych. Nie przeszkadza to jednak
w ich egzekwowaniu, bo nikt ich przed nabywcą nie ukrywa i nic nie stoi
na przeszkodzie, żeby przed zakupem auta nabywca mógł się z nimi
zapoznać.

--
M.   [Windows Desktop Experience MVP]
/odpowiadając na priv zmień px na pl/