Re: programik do zautomatyzowania pomiaru prędkości łącza internetowego ?

Autor: Radosław Sokół <rsokol_at_magsoft.com.pl>
Data: Thu 05 Nov 2009 - 20:30:31 MET

AdamS pisze:
> Tak zdaję sobie sprawę i to już mój problem. Nie moze być jednak tak że
> prędkości zachęcające klientów sa tylko pustymi frazesami a faktyczna

A dlaczego by nie?

> przepustowość jest rzędu 10-20% umownej i jednocześnie jest niższa od

A *dlaczego* by nie?

Dlaczego użytkownik kupujący łącze 512 kb/s za np. 60 zł
za miesiąc ma faktycznie dostawać tyle, skoro ktoś kupujący
*gwarantowane* 512 kb/s płaci np. 500 zł na miesiąc?

Może teraz ceny za CIR nie są tak powalające, jak jeszcze
kilka lat temu, ale łącza sieciowe nie są tanie. Takie róż-
ne Neostrady i inne DSLe działają dobrze dopóki na danej
półce dostępowej jest mało użytkowników lub akurat trafi
się na oglądaczy WWW. Jeśli jednak na jednym łączu 512 kb/s
dostawca umieści 20 użytkowników i każdemu sprzeda 512 kb/s
maksymalnej przepustowości - co jest absolutnie zgodne z
prawem i jest normalną praktyką - to nieczęsto się zobaczy
transfery powyżej 10 KiB/s.

> kolejnego niższego pakietu. Jeśli osiąganą aktualnie prędkość mogę mieć
> i w niższym pakiecie to za co płace w wyższym?

Za to, że masz teoretyczną możliwość osiągnięcia wyższej
wydajności jeśli inni użytkownicy w tym samym czasie akurat
nie będą obciążać łącza, do którego są wszyscy wpięci.

> Pomimo zdawania sobie sprawy iż prędkości nie są gwarantowane u dwóch
> poprzednich operatorów nie spotkałem się z aż 80% obniżką i to mnie
> wku***a :)

Zawsze można zmienić operatora :)

A bardziej serio: wiele zależy od konfiguracji routera. Cza-
sem wystarczy, by operator mocno ściął P2P, by nagle ruch po
HTTP, POP3 czy SMTP zaczął bardzo ładnie śmigać.

Inna sprawa o jakim operatorze mówisz. Bo jeżeli o jakiejś
firemce, która na łączu np. 1 Mbps bez żadnych gwarancji
wpycha dziesięciu użytkowników, to faktycznie nie masz na
nic szans -- choćbyś nawet im udowodnił, że działa wolno.
Po prostu szybciej *nie będzie* działać za te pieniądze.

|                 |  Politechnika Śląska                   |