Re: XP na inna partycje

Autor: Eneuel Leszek Ciszewski <prosze_at_czytac.fontem.lucida.console>
Data: Sat 07 May 2005 - 01:01:29 MET DST

"Michal Kawecki" 3nng5d.7fb.ln@kwinto.prv

> Ależ ja nic nie forsuję. Staram się tylko wytłumaczyć proste
> zależności i mechanizmy, znane i opisywane od wielu lat. To nie ja
> przedstawiam teorię, że literka C może zostać przydzielona innej
> partycji, niżby to wynikało z mechanizmów działania loadera systemu. .
> .

> Jeden dysk. Ciekawe, bo później wspominasz coś o dyskach 0 i 1 i
> "przechodzeniu" między nimi... także w następnym poście... rozdwojenie
> jaźni? ;-)

Złośliwość także nie zmienia faktów. :)

Instalując WME -- mam jeden fizyczny dysk.
(drugi na przykład dynda niepodpięty
elektrycznie, ale podpięty sygnałowo)

Uruchamiając -- mam dwa. :) Oba są widoczne
prze płytę :) w chwili startu komputera. :)

W międzyczasie partycja z zainstalowanym WME jest kopiowana. :)

> Ale co się niby kończy? To, że system masz postawiony na osobnym
> dysku, nie ma tu żadnego znaczenia. Literkę C dostanie ta partycja,
> której bootsektor zostanie wczytany i wykonany. I będzie to aktywna
> partycja na dysku 1.

**Jest inaczej**. Aktywna partycja (której bootsektor jest wczytany
i wykonany) jest ukryta i nie otrzymuje literki. Kolejne literki (C,
D...) mogą otrzymać partycje logiczne dysku 1, podczas gdy cały system
znajduje się na partycji dysku 0. :) I może to być zarówno partycja
logiczna (jak na snapie) jak i podstawowa. :) I na tej partycji znajdują
się pliki io.sys i msdos.sys. :) I ona może mieć literę inną niż C. :)

  Wszystkich tych plików mam pięć: io.sys, msdos.sys,
  config.sys, autoexec.bat i command.com, bo jest to
  WME przerobiony i startuje podobnie do W9x.

> Poza tym podobno masz tylko jeden dysk? ;-))

Pisałem Ci,że forsowanie swojego stanowiska niewiele daje.
Nawet jeśli mnie zdołasz ogłupić -- spojrzę na sanki
i zobaczę dwa dyski. :) Ponadto mam za sobą ogłupianie
biegłych w tej materii, którzy mnie wiele nauczyli. :)
(bo pokonać nie zdołali)
To ja mógłbym zabawić się na przykład Twoim myśleniem,
ale nie tędy (moim zdaniem) droga, aby ośmieszać adwersarza.
(co właśnie próbujesz nieumiejętnie uczynić)

Dyski fizyczne mam dwa. Jeden 60 GB i jeden 80 GB. (74.5 GiB i 55.9 GiB)
W BIOSie jako 0 jest podpięty 80 GB, jako 1 60 GB, przy czym
czasami jeden z nich zostaje odpięty poprzez zdjęcie zasilania.
Na przykład teraz tak jest, to znaczy mam podłączony tylko 80 GB.

Aktualnie mam podłączony jeden -- pisałem o tym, że za jakiś
czas odłaczę jeden fizyczny dysk i uruchomię WXP. I tak uczyniłem.
Mniejszy dysk jest głośniejszy, dlatego go nie uruchamiam bez potrzeby.

> A mogą nie być widoczne?

Tak.

> Da się uruchomić system z ukrytej partycji? ;-))

Snap, którego link stawiałem pokazuje tę sytuację. :)
Aktywna partycja dysku 1 jest ukryta. Podobnie inne
partycje FAT na dysku 1. I właśnie ten dysk 1 jest
wskazany jako startowy w BIOSie. :) I jedyną na nim
aktywną jest partycja z WME. :) Po uruchomieniu WME
widoczny jest przez system jako dysk 0, choć w BIOSie
jest to dysk 1.

Masz sprzymierzeńców w FTV. :) Panienki
prezentują naturalne ubrania :) i rozpraszają mnie.

 -- Dlaczego pan chce poślubić nudystkę?
 -- Oszczędzałbym na ubraniach. :)

> To może zdecyduj się wreszcie, z której partycji uruchamiasz ten
> system. Bo ciut wyżej napisałeś "Zaczyna się od bootsektora z aktywnej
> partycji położonej na fizycznym dysku 1". Naprawdę nie widzisz
> sprzeczności w tym, co piszesz? ;-)

Pisałem wielokrotnie, że forsowanie swego stanowiska prowadzi donikąd.
Cały system znajduje się na partycji, która się znajduje na dysku 0,
ale w BIOSie jako startowy -- podaję dysk 1.

Nie wiem, jak mam Ci to opisać. :)
Albo uznasz, że piszę prawdę, albo uznasz, że kłamię. :)

Rozwiązania siłowe prowadzą donikąd:

 -- Będę pisał, że jest głupi lub że się gubi w tym, co pisze...
    Może zmięknie!!!

A prowadzą donikąd, bo ja ***z tego rozwiązania korzystam od paru lat***. :)
Szósty rok korzystam. :) I korzystam raczej aktywnie. :)

> Dopisz tu jeszcze: "... ale nie jest to partycja z której uruchamiam
> system, więc ten bootsektor nie jest tu do niczego potrzebny. Na tej
> partycji znajduje się tylko katalog z systemem, nie ma tu jego plików
> startowych, a jeśli nawet są to także nie są one do niczego
> potrzebne".

Wówczas ich zawartość nie byłaby brana pod uwagę
w trakcie startu systemu, a jest brana. :) (co
łatwo sprawdzić)

> To nic nie oznacza. Z tego obrazka nic nie wynika.

Nawet to nie wynika, że literkę C otrzymała logiczna partycja? :)

> A co ma wspólnego partycja NTFS z przydzielaniem literek w systemach
> 9x?

Może być tam ukryty jakiś loader WME. :)
Ale nie jest. :) Ta partycja nie bierze
udziału w starcie komputera. Może jej nie
być. Może w ogóle na tym fizycznym dysku
nie być partycji podstawowych. :)

> Tak, tak. Z partycji niepodstawowej, ale *oczywiście* bez używania
> żadnych bootmanagerów ;-).

Bez. :)

Nie jestem prestidigitatorem, którego należy zdemaskować.

Nie ma **żadnych** bootmanagerów. Są tylko partycje
powstałe w wyniku instalacji WME z instalacyjnej płyty
oraz partycje, które nie biorą udziału w bootowaniu. :)
(między innymi partycje systemowe WXP)

> Wiesz, rozumiem już gdzie tkwi błąd myślowy - Ty przez "ładowanie
> systemu" rozumiesz zapewne po prostu wczytanie jego plików z katalogu
> \Windows. Zaś ja - wczytanie jego plików startowych. . .

Już to sobie wyjaśniliśmy raz. :)

> Jasne. Fakt. To, że "czasami zapominasz o ukryciu" partycji z której
> podobno Twój system startuje, to też jest "podobno" fakt. . .

> Wiesz co, nie czuję się na siłach rozgryzać Twoich zagadek i
> wewnętrznych sprzeczności w tym, co tu przedstawiasz. Ja rozumiem, że
> chciałeś sobie ze mną podyskutować na grupie i bardzo to doceniam,

No to się mylisz. :)

> ale cały ten wywód ma znaczenie czysto teoretyczne.

Poza tym, że ja z tego korzystam od lat. :)

> A ja jakoś cosik nie
> czuję się na siłach ostatnio zagłębiać w filozofowanie.
> Sorry, jeśli Cię rozczarowałem.... :-)

Nie ma za co. :)
Jak pisałem -- nie potrzebuje pomocy. :)

Zakwestionowałem Twoje słowa co do tego,
iż systemowa zawsze otrzyma literę C.
U mnie nie otrzyma zawsze. I nie o to
chodzi, co próbujesz siłowo przeprowadzić,
iż mylę pojęcia systemowej partycji. :)

I aby było jasne:

W systemie WME (lub W9x):

0. Jedyna partycja w komputerze z plikami IO.SYS i MSDOS.sys
   otrzyma literę inną niż C.
1. Co więcej -- może ona być partycją niepodstawową. :)

I jest to faktem bez względu na to, czy w to wierzysz czy nie. :)

I snap (do którego zamieściłem link) pokazuje tę sytuację, gdy
systemową partycją (z literką C) nie jest partycją podstawową, :)
choć nie korzystam z botmanagerów. :)

Silna wiara czyni ponoć cuda, ale miliard ludzi prosiło o cud,
gdy poprzedni papież umierał i cud nie nastąpił. :) Podobnie
wyśmiewanie się z tych, którzy twierdzą, iż Jan Paweł II nie
żyje -- nie odmienią rzeczywistości w taki sposób, że Karol
Wojtyła powróci nas swój urząd. :)

I utrzymywanie, że nie jest prawdą, jakoby partycja, z której
rozpoczyna się start komputera (czyli ta, z której bootsektor
zostaje wczytany i z którego to bootsektora kod zostaje wykonany)
mogłaby być ukrytą -- też niewiele przyniesie. :)

Masz w szufladzie wolne dyski, masz instalacyjne płyty z W9x
i z DOSem, Paragon mogę Ci udostępnić bezpłatnie :) i możesz
zweryfikować to, o czym piszę. :)

--
   .'O`-'     ., ; o.'    eneuel@@ascii.art.pl     '.O_'