[NTG, ale ciekawe]Re: Ile za przekop

Autor: brum <brumbrum_at_onet.eu>
Data: Tue 20 Jul 2010 - 08:59:22 MET DST

> W miejscowosci, gdzie mam dzialke, TP chce polozyc kable. Niedawno byla u
> mnie "agentka" zbierajaca podpisy na pozwolenie przekopu. Ja bez problemu
> bym sie zgodzil, ale... Kilka lat temu bez mrugniecia sie zgodzilem na
> podobny przekop przez dzialke (wtedy tylko na mojej dzialce - teraz przez
> cala wies). Kladli wtedy swiatlowody. Wies nie miala z tego zadnych
> korzysci, bo TP nie utowrzyla cetrali, a swiatlo jedynie biegnie przez ta
> miejscowosc.

wies nie musi miec z tego korzyscie, ma je miec operator i ewentualnie Ty -
jesli masz ochote

> Pal licho, ze wies nic nie miala z tego, ze i tak pod ziemia miala
> swiatlowody, ale... TP zostawila mi wtedy taki bur...l na placu, ze glowa
> mala. Nic nie wnosily moje interwencje na uprzatniecie balaganu po
> przekopie. "Tak, zanotowalismy, napewno sie u Pana ktos zjawi". Do dzisiaj
> nawet listu z przeprosinami, albo zeby ich w d... pocalowac nie dostalem.

zdarza sie

> Teraz TP wymyslila sobie, ze polozy miedz w ziemi, ale zeby to zrobic,
> potrzebuje pozwolen na przekopy. Zniechecony poprzednim balaganem,
> stwierdzilem, ze nie wyrazam zgody. Wprawdzie tam nie mieszkam, ale liczy
> sie zasada. malo tego - do firmy mam 8Mb od TP za ktore place im
> 560zl/m-c, za to samo, co konkurencja daje za 1/10 tej kwoty (niestety
> BMT).

jedno z drugim sie nie laczy

> Czy jest mozliwosc uzyskania jakis profitow od TP za pozwolenie przekopu
> przez dzalke? Z tego co widzialem, to na mojej ulicy nie zgodzilo sie ok
> 20 osob na ok 80. Tyle, ze oni jawnie stwierdzili, ze chca kasy. Mi az na
> tym tak nie zalezy - bardziej na wyegzekwowaniu od TP, ze zostawi plac
> tak, jak go zastala. Niestety nie wierze tej firmie w ich zapewnienia,
> totez przed podpisaniem zgody, wole miec kase na pokrycie strat, jakie
> bede musial poniesc, by zatrudnic kilku chlopa, zeby uprzatneli balagan po
> TP.

rozroznijmy kilka spraw:
- w zakresie kabla juz ulozonego, mozesz uzyskac czynsz za bezumowne
korzystanie z nieruchomosci do 10 lat wstecz;
tp zaplaci na podstawie dobrze sformulowanego pisma, albo trzeba bedzie isc
do sadu, ale sprawa jest jasna, kase dostaniesz;
ile mozna dostac ? kazdy przypadek jest indywidualny; srednio (bardzo bardzo
bardzo srednio) mozna liczyc wg wzoru: zajeta powierzchnia (lacznie z pasem
ochrony) razy stawka rzedu 50 gr (prosze mnie pozniej nie wieszac za to,
napisalem ze stawka jest srednia);
w kwestii przyszlego czynszu nalezy sie ulozyc z tp, niewykluczone ze
rowniez przy pomocy sadu; tp prawdopodobnie wystapi o sluzebnosc przesylu i
dostaniesz kase jednorazowo, ale to tylko gdybania, wszystko zalezy od
Twojego pelnomocnika i od punktu widzenia sadu
- w zakresie balaganu, ktory zrobili: pismo do tp z zadaniem zaplaty i
wskazaniem terminu, pozniej sad;
sprawa mniej jednoznaczna, bo starsza, wymaga zapewne postepowania
dowodowego

teraz kwestia nowego kabla:
- nie dostaniesz srodkow (zabezpieczenia) na porzadki, mozesz wylacznie
zabezpieczyc sie papierowo (do pewnego stopnia) i pozniej dochodzic
odszkodowania przez sad (czyli jak wyzej);
- co do zgody - jesli tp bardzo zalezy na tym, to sprawe zalatwi przez
staroste, wiec mozna sie zgodzic od razu i zazyczyc sobie kasy