Re: Polpak peering POL-34

Autor: Grzegorz Janoszka (Grzegorz.Janoszka_at_pro.onet.pl-----USUN-TO)
Data: Fri 23 Jan 2004 - 22:23:05 MET

On Fri, 23 Jan 2004 20:41:51 +0000 (UTC) I had a dream that kazdy.moze cos.napisac <kazdy.moze.cos.napisac_at_WYTNIJ.gazeta.pl> wrote:
> No wlasnie - przeciez WP czy inny portal nie pcha ruchu do Polpaku przez
> TASK, tylko przez lacze bezposrednie, za ktore placi (duzo). Nie chodzi o
> istnienie styku z POL-34, lecz o mozliwosc nieistnienia (i nieplacenia) za
> styk z Polpakiem. Ktoz chcialby placic duzo bezposrednio, jesli moglby dostac
> tanio/darmo posrednio - przez POL-34.

Nie rozumiesz. Taka WP zarabia dzięki użytkownikom. Jeśli użytkownikowi
cokolwiek będzie się ładowało sekundę dłużej, to idze na inny portal.
WP zapłaci dużo za bezpośredni styk z Polpakiem, gdzie jest spora część
klikaczy, żeby tylko im się wszystko ładnie i szybko ładowało.

> Bezplatne bramki MANow z innymi ISP zeczywiscie istnieja, ale czy kazdy
> operator, ktory zglosi sie do POL-34 dostanie bezplatny peering?

Zdefiniuj słowo "operator".

> Jak sama nazwa swiadczy, student ciagnacy w akademiku to normalna komercja,
> poniewaz wyznacznikiem akademickosci jest uczelnia, a nie student. W
> akademiku nie ma (chyba) ani darmowych telefonow, ani darmowych pokojow, ani
> darmowych gazet w kiosku, ani darmowych kanapek w bufecie.

Tak? To zastanów się nad sobą. To, że każdy portal ma styk z siecią
akademicką, PŁACI za to, jest dwukrotnie korzystne dla sieci
akademickiej: po pierwsze sieć akademicka zarabia za to, po drugie, sieć
akademicka musi od swoich peerów kupować mniejsze łącze, bo ruch do tego
portalu załatwia lokalnie - nie rozumiesz?

Dzięki takiej polityce POL34 płaci za łącze zagraniczne oraz Polpak.
Nie sądzę, żeby płacili za jakiegokolwiek innego linka.
Nie widzisz w tym oszczędności?

> Inspiracja do podjecia tego tematu byla sytuacja komercyjnych klientow MANow
> czy POL-34 cierpiacych z powodu zdychania bramek do Polpaku. Trafila sie
> kolejna ciekawa chwila w historii polskiego Internetu, to siedze i patrze, co
> z tego wyjdzie i kto ten spor wygra.

Możesz sobie pisać cokolwiek - i tak niczego nie zmienisz :)

--
Grzegorz Janoszka			odpowiadając POPRAW adres