Re: Polpak peering POL-34

Autor: Robert Święcki (coirs_at_coi.pw.edu.pl)
Data: Fri 23 Jan 2004 - 22:23:50 MET

Awex napisał w <burvb3$2n8$1_at_news.polbox.pl>:

> sa akademiki gdzie nie pobieraja oplaty za net...

Hm są, np ds pw Riviera, chociaż ceny akademika są deczko duże (400/m-c
dla studenta), jest tutaj zbudowana sieć przez pw, w nastepnych dwóch
akadmikach sieci już są budowane (kilka nastepnych stoi w kolejce), i tam
też nie będzie się płaciło, na razie jest to ok 30zł/semstr lub rok na
utrzymanie sieci lokalnej (pajęczyny)

Na razie nie podejmowano szerzej tematu (przynajmniej nic mi o tym nie
wiadomo) odpłatności dostepu studentów do sieci. Na różnych uczelniach
jest to różnie rowiązane, o ile wiem we wrocławiu, trójmieście, lublinie
i kilku innych miastach siec udostępnia operator man-a, w krakowie,
warszawie uczelnie.

Rzeczywiście problem istnieje.. ktoś wczesniej napisał, że akademickie to
uczelnia i nic więcej, no więc akademiki w myśl prawa (przynajmniej
wewenętrznego mojej - PW) to też uczelnia..., znów słyszałem głosy
(pogłoski raczej), że stanowsko KBN-u jest jasne, student w akademiku nie
powinien korzystać z dotowanego przez nich netu, ale jak na razie wszyscy
to olewają.

Oczywiście pytanie jest tego typu, czy..

- studenci bardzo degradują many, pol34 i styki z innymi operatorami? (wg
mnie są widoczni ale nie przesadzajmy w drugą stronę).
- czy jeżeli jest jak powyżej to co da ich odłączenie? Kilka tysięcy zł
(więcej pewnie nie) dla jakiegoś operatora za łącze, które uczelnia
będzie musiała kupić (czy ze składki czy ze swoich środków).

Moim skromnym zdaniem studenciaki w akadmkach robią więcej dla rozwoju
informatyki w polsce niż cała kadra na uczelniach, przykładów jest wiele,
a KBN sponsoruje część opłat za net właśnie w jakimś celu, może właśnie
to jest także ten cel.

Tak czy inaczej trzeba dojśc z KBN, MENiSem, operatorami man-ów i pol34 do
jakiegoś porozumienia.

PS: Jestem pracownikiem Centralnego Ośrodka Informatyki Politechniki
Warszawskiej, członkiem zespołu utrzymania sieci i usług, także studentem
EiTI PW, w wolnych chwilach zajmuję się administracją sieci w DS PW
Riviera, a także urządzeń na styku akademiki-COI.

--
        Pozdrowienia, Robert!
NEVER EVER mess with a PCB jumper you don't understand, even if it's