Re: Polpak peering POL-34

Autor: kazdy.moze cos.napisac (kazdy.moze.cos.napisac_at_WYTNIJ.gazeta.pl)
Data: Fri 23 Jan 2004 - 21:41:51 MET

> Bdury waść piszesz. Wszyscy, o których piszesz, już dawno mają styk z
> POL34 albo z jakimś MAN-em "edukacyjnym". Np. taka WP.PL jest klientem
> TPSA, TASK, GTS czy kogoś tam jeszcze.

No wlasnie - przeciez WP czy inny portal nie pcha ruchu do Polpaku przez
TASK, tylko przez lacze bezposrednie, za ktore placi (duzo). Nie chodzi o
istnienie styku z POL-34, lecz o mozliwosc nieistnienia (i nieplacenia) za
styk z Polpakiem. Ktoz chcialby placic duzo bezposrednio, jesli moglby dostac
tanio/darmo posrednio - przez POL-34.

> Że niby co?? Bzdury... Zapytaj manów albo pol34, a nie pisz takie
> fantazje z 1001 nocy ;)

ironia mi nie wyszla widac... argument o niesymetrycznosci ruchu POL-Polpak
pada czesto w dyskusjach, w kontekscie takim, ze ten, kto ma zasoby (czyli
POL) nie powienien placic temu, co zasobow nie ma, a tylko endjuzerow
(Polpak), tylko w zasadzie powinno byc odwrotnie.

> AFAIK POL34 ma kilka bezpłatnych bramek.

Bezplatne bramki MANow z innymi ISP zeczywiscie istnieja, ale czy kazdy
operator, ktory zglosi sie do POL-34 dostanie bezplatny peering?

> Super, a powiedz mi takie coś. Jak student z akademika coś ciągnie z
> portalu, to jest to ruch akademicki czy komercyjny?

Jak sama nazwa swiadczy, student ciagnacy w akademiku to normalna komercja,
poniewaz wyznacznikiem akademickosci jest uczelnia, a nie student. W
akademiku nie ma (chyba) ani darmowych telefonow, ani darmowych pokojow, ani
darmowych gazet w kiosku, ani darmowych kanapek w bufecie.

> Nigdy nie rozdzielisz edukacji od komercji, chyba że masz full kasy.
> Dzięki takiemu pomieszaniu MANy i POL34 płacą mało za łącza.
> --
> Grzegorz Janoszka odpowiadając POPRAW adres

Inspiracja do podjecia tego tematu byla sytuacja komercyjnych klientow MANow
czy POL-34 cierpiacych z powodu zdychania bramek do Polpaku. Trafila sie
kolejna ciekawa chwila w historii polskiego Internetu, to siedze i patrze, co
z tego wyjdzie i kto ten spor wygra.

hej