Re: Precz z CENZURĄ na polskich news!

Autor: chomik (chemik1_at_polbox.com)
Data: Fri 22 Oct 1999 - 21:56:33 MET DST

Dn. 22.10.99 o 10:39, Pszemol pisze:

[...........]

> LUDZIE!!!!!! CO SIĘ DZIEJE?!?!?!!
>
> Nie chcę czytać ocenzurowanych automatycznie newsów! Nie zgadzam
> się na usuwanie artykułów. Stanowczo PROTESTUJE przeciw CENZURZE!
> Czy usuwanie czyichś artykułów jest zgodne z prawem? Przecież jest
> wolność słowa!

Slusznie! Jest wolnosc slowa. Jak napiszesz cos co jest dla
kazdego zrozumiale to nikt ci nie zabroni tego wyslac na grupe.

Posty w unikodzie to juz szczegolny rodzaj tupetu, bo wielu ludzi je
po prostu nie odczyta bez jakichs specjalnych zabiegow. Ja wiem ze
twoj ukochany "The World's Best Free Newsreader: Microsoft Outlook
Express" to potrafi ale sa programy jak np. moj, ktore tego jeszcze
nie robia. Poczekaj pare lat jak unikod stanie sie standartem a
wszyscy bedziemy tak pisac.

Co do html to ty, jako ze z internetu korzystasz w pracy (a jak
jeszcze siedzisz w Stanach na co wskazuje adres twej skrzynki to nawet
w domu placisz za to symboliczne sumy), oczywiscie tego nie rozumiesz,
ze posty w html maja o wiele wieksza dlugosc od zwyklych postow i co
za tym idzie trzeba za nie wiecej zaplacic. Do tego sens uzywania
html-a w postach na grupy wydaje mi sie co najmniej dyskusyjny.
Posylanie takich postow a na dodatek razem z postem w text-plain jak
to czesto mozna spotkac, swiadczy o pogardzie dla mniej zamoznych
uzytkownikow sieci. Jak chcesz to robic to prosze bardzo - zaloz sobie
grupe *.html gdzie tylko takie posty beda przyjmowane. Mozesz tam
nawet sobie zastrzec, ze nie beda mogli na nia pisac ludzie o
dochodach mniejszych niz "100zl dziennie" (wiem, ze to nie twoje
slowa), a posty bez obowiazkowego obrazka o wielkosci 200kB beda
traktowane cancelem. Mamy wolnosc slowa!

...Ktora, wbrew pozorom nie znaczy, ze ty mozesz robic co chcesz. Bo
ta wolnosc obowiazuje nie tylko ciebie ale i innych uzytkownikow sieci
i jak oni sobie nie zycza rozwiazywac lamiglowek w unicode ani placic
za dodatkowe kilobajty html-a, to ich prawo i nie mozesz im tego
narzucac.

===

Niektorym osobom moze wydawac sie, ze zwiekszenie dlugosci posta w
html jest nieznaczace i nie rzutuje na finanse. Tak moga myslec
jedynie ci co korzystaja z internetu w pracy na koszt swego
pracodawcy. W takim przypadku nie sciagamy postow z poszczegolnych
grup tylko przegladamy on-line i ew. odpowiadamy na interesujace nas
tematy. Mozemy sobie na to pozwolic poniewaz nie my za to placimy.

Jednak istnieje dosc spora grupa osob, do ktorych i ja sie zaliczam,
ktore korzystaja z internetu tylko w domu i dla nich kazdy kazdy
kilobajt ma realna cene przeliczalna na impulsy telefoniczne.

Te osoby nie korzystaja z usenetu on-line tylko sciagaja posty z grupy
za jednym zamachem, odlaczaja sie, czytaja, odpisuja a nastepnie po
ponownym przylaczeniu wysylaja odpowiedzi.

Dla tej grupy uzytkownikow posty w html stanowia duze
niebezpieczenstwo znacznego zwiekszenia ich comiesiecznych rachunkow
telefonicznych. Dodac do tego nalezy fakt iz ze wzgledow finansowych,
osoby te ograniczaja swe korzystanie z http do minimum a koncentruja
sie raczej na poczcie i newsach totez najwiekszy procent ich wydatkow
dotyczy wlasnie nntp.

Przyklad:
~~~~~~~~~

Oto przyklad pewnego twojego postu w html na pl.news.czytniki i
porownanie jego wielkosci z text-plain:

wielkosc calego postu w html: 9.830 B
wielkosc calego postu w text-plain: 3.872 B

wielkosc samego naglowka postu: 1.240 B

Wielkosci te moga sie minimalnie roznic poniewaz podaje je tak jak
zapisaly sie na dysku, stad moze byc kilka bajtow roznicy.

Jak widac wielkosc body postu w html jest ok. 3,25 razy dluzsza niz w
normalnym poscie. Gdy mamy na uwadze caly post razem z naglowkiem to w
tym wypadku - a zalezy to przeciez od dlugosci postu, wychodzi 2,5
krotna roznica.

O tylez wiecej trzeba za taki post zaplacic.

Co by bylo gdyby posty w html zaczely pojawiac sie w wiekszych
ilosciach na grupach?

Czy uwazasz, ze uczciwe jest takie postepowanie, zmuszajace ludzi do
kilkakrotnie wiekszych wydatkow?

Biorac pod uwage specyfike news i to ze raczej nie mozna np. sciagac
raz dziennie spakowanych postow przez ftp, sadze ze nie.

--
-- hej! --------- /\ |||| /\ - chomik jest dziki, ----
-- chomik ------- \ \.  ./ / - chomik jest zly... ----