Re: Bannery. Na co komu one.

Autor: Michal Jaskolski (michal_at_swlmedia.pl)
Data: Wed 20 Oct 1999 - 00:31:12 MET DST

Dorota Nicewicz-Modrzewska napisał:

>Osobiscie uwazam, ze z punktu widzenia wydawcy takiego serwisu, stosowanie
>programow, o których byla mowa, a takze ich promowanie to zwykla
>kradzież, ktora na dluzsza mete moze dopowadzic do likwidacji wielu
>przydatnych serwisow.

O tym, że nie jest to kradzież, pisali już inni. Ja natomiast chciałbym
wspomnieć o jednej istotnej sprawie związanej z blokerami bannerów.

Według mnie z tego typu programów będzie korzystało nie więcej niż kilka
procent internautów. Niektórym reklamy nie przeszkadzają, niektórzy nie
wiedzą o istnieniu blokerów, inni nie mają czasu albo umiejętności żeby je
zainstalować, a jeszcze innym przeszkadza fakt, że blokery mogą zaburzyć
wygląd niektórych stron (np. eliminując elementy graficzne o rozmiarze
468x60, które nie są bannerami).

Jeśli ktoś decyduje się zainstalować bloker, nie jest zainteresowany
bannerami, nie jest więc "targetem" kampanii bannerowej. Zyskuje na tym
reklamodawca, zaś reklamobiorca dużo nie traci, ponieważ osoby używające
blokerów wciąż będą go odwiedzać (może nawet częściej niż wcześniej), a
sprzedaż reklam w formie bannerów to tylko część możliwych źródeł zysku
(vide reklamy tekstowe na http://google.com).

Specjaliści zgadzają się, że stopniowo rola reklamy bannerowej będzie maleć,
jednak przez najbliższe kilka lat z pewnością nie zniknie z internetowych
serwisów. Na pewno docelowo nie powinna być traktowana jako główne źródło
zysków. Nie zgadzam się jednak z niektórymi wypowiedziami w tym wątku, wedle
których ciekawe serwisy nie sprzedają reklam i nie powinny tego robić.

Według mnie sytuacja jest dokładnie odwrotna. Jeśli ciekawy serwis
prowadzony przez autora w jego wolnym czasie będzie miał oglądalność
wystarczającą do sprzedaży miejsc reklamowych, autor będzie mógł więcej
czasu i środków włożyć w jego rozwój i pokryć choć część kosztów jego
rozwijania (które są przecież jak najbardziej realne).

Jeśli blokerów zacznie używać ponad 50% internautów, to dopiero wtedy możemy
obawiać się o przyszłość i opłacalność prowadzenia serwisów internetowych.
Na razie - tak jak wspomniałem wyżej - nie grozi nam to.

Michał Jaskólski

--
SWL Media / http://www.swlmedia.pl
  [rozwiązania dla e-biznesu, serwisy i aplikacje internetowe]