Re: Bannery. Na co komu one.

Autor: Dorota Nicewicz-Modrzewska (dorota_at_amu.edu.pl)
Data: Mon 18 Oct 1999 - 13:58:36 MET DST

On Mon, 18 Oct 1999, Jaroslaw Rafa wrote:

> Pozwole sobie polemizowac.
> Kazdy *naprawde* dobry i interesujacy *serwis informacyjny* (a nie
> portal!!!), ktory do tej pory widzialem w sieci, byl robiony na zasadzie
> calkowicie darmowej i spolecznej, i na ogol nie zawieral bannerow, a jezeli
> juz, to byly to bannery innych podobnie niekomercyjnych stron... Takie
> wzajemne wspieranie sie...
perpetum mobile..
> Przyklady? Chociazby serwis S.Malarza o kartach kredytowych, firmy
> Sokrates o funduszach emerytalnych (chociaz firma komercyjna, to serwis w
> dobrym tego slowa znaczeniu niekomercyjny), Winter Jarka Zielinskiego, czy
> caly SunSITE (tam ostatnio pojawily sie reklamy, ale w minimalnej ilosci).
> Jest takich wiecej...
> Zadne z naprawde dobrych, interesujacych i przydatnych seriwsow nie utrzymuje
> sie z reklam.
To tak jakby twierdzic, ze socjalizm jest lepszy od kapitalizmu... Bez
przesady, te tak zwane dobre darmowe serwisy informacyjne powstawaly i
nadal jeszcze powstaja najczesciej na zasadzie czyjegos zachlysniecia sie
Internetem i latwoscia publikowania informacji. Jesli ktos chce to robic
na dluzsza mete musi miec z tego korzysci - dla niektorych jest to
wypromowanie wlasnej osoby lub firmy w odpowiednim srodowisku. I to jest
oczywiscie bardzo dobry powod, ale na pewno nie da sie na takiej zasadzie
zrobic serwisow informacyjnych kazdego rodzaju. Wlasnie ze wzgledu na
koszty.

Po pierwsze koszty utrzymywania serwisu - im bardziej popularny tym
drozej. Nie kazdy darmowy serwis jest w tak dobrej sytuacji jak sunsite,
ktory posiada wlasnych "sponsorow" (sprzet) a ponadto jego
charakter powinien zmuszac do wspolpracy duzych ISP.

Po drugie ze wzgledu na koszt pozyskiwania dobrej informacji,
i organizowania aktualizacji.

Jesli koszt utrzymywania takiego serwisu przewyzsza w dluzszym
czasie przychody (korzysci) z promocji to serwis staje sie coraz ubozszy i
pada.

> Jezeli mowisz o *portalach* to tak - amator nie jest w stanie sam stworzyc
> dobrego portalu. Ale jezeli chodzi o tematyczne, wyspecjalizowane w
> konkretnym zagadnieniu *serwisy* w scislym tego slowa znaczeniu, prezentujace
> wlasne informacje, a nie odsylacze do informacji znajdujacych sie gdzie
> indziej, to tutaj jak dotad amatorzy sa gora :-). I oby tak zostalo... :-)
Nie sadze...
Najlatwiej i najtaniej akurat jest zrobic serwis polegajacy na zbieraniu
linkow. Od kilku lat prowdze serwis informacyjny, ktorego glowna zasada
jest publikowanie wlasnych informacji - nie jest zbiorem linkow.
Powstawal oczywiscie jako darmowy serwis tworzony przez grupe
zapalencow, ale obecnie nie ma mozliwosci rozwoju bez przychodow z reklam.

Jego charakter wymaga kontaktow z wieloma instytucjami, obslugi conajmniej
kilku osob, sprzetu i oprogramownia. Jego przydatnosc udowadniaja nam
codziennie nasi odbiorcy.

Osobiscie uwazam, ze z punktu widzenia wydawcy takiego serwisu, stosowanie
programow, o których byla mowa, a takze ich promowanie to zwykla
kradzież, ktora na dluzsza mete moze dopowadzic do likwidacji wielu
przydatnych serwisow.

A propos dziennikarzy, ktorym nie podoba sie, ze ich wydawnictwo publikuje
reklamy - nie zapominajmy, ze jesli to wydawnictwo straci przychody z
reklamy, owi dziennikarze straca prace i wiekszosc z nich zdaje sobie z
tego sprawe.

Pozdrawiam,
D.

  Dorota Nicewicz-Modrzewska    Adam Mickiewicz University
                                     Computer Center
     dorota_at_math.amu.edu.pl         ul. Matejki 48/49
   tel. (48)(61)668651 ext.34      60-769 Poznan, Poland