Re: Ciekawostki z NASK

Autor: Wojciech Myszka (W.Myszka_at_immt.pwr.wroc.pl)
Data: Thu 24 Apr 1997 - 10:38:20 MET DST

On 24 Apr 1997, Marek Pokulniewicz wrote:

> Mialem przestarzale wiadomisci. Tylko ze przyznaj - cos jest zle jesli
> odleglosc miedzy szafami w Internecie wynosi kilkadziesat tysiecy
> kilometrow podczas gdy fizycznie odlegle sa o kilka metrow. I nie jest
> winien tylko NASK. Problem z routingiem miedzy NASK i TP SA, i podobne
> takie. Cos nalezaloby z tym zrobuic. Mozna oczywiscie robic tak jak TP SA
> w poczatkach swej dzialalnosci - wyszystko wyslac do Waszyngtonu a ONI juz
> tam beda wiedzieli co z takim pakietem zrobic.
  [...]
  Owszem. Tylko to jest ZLE miejsce do dyskusji.

  To Ty Marku masz (teoretyczne) szanse lapac kogos, kto w sejmie zajmuje
  sie problemami "prawodawstwa telekomunikacyjnego", za guzik i tlumaczyc
  mu o absurdach (organizacyjnych i ekonomicznych) jakie w tym zakresie
  ciagle u nas obowiazuja.

  My, czasami, te absurdy zauwazamy. Mozemy o nich pisac i nic wiecej.

  ATM podjal suwerenna decyzje ekonomiczna i podlaczyl sie tak jak sie
  podlaczyl. (O ile wiem wydali wczesniej pewna ilosc pieniedzy na
  zorganizowanie bezposrednich lacz ze Stanami.) I sa podlaczeni tak jak
  sa podlaczeni. To bardzo dobrze, ze moga wybierac pomiedzy NASKiem,
  TPSA, Teleenergo czy kimkolwiek.

  W wyniku takich suwerennych decyzji polski Internet to (niespojne)
  strzepki pajeczyny podczepione do jakichs routerow w Stanach. Ale te
  decyzje podejmujemy my osobiscie. Kropka. (Nie tylko my, zrobcie sobie
  traceroute do www.cern.ch)

  Ja nie potrafie powiedziec, czemu nie jestesmy podlaczeni do
  europejskiego backbonu. Ja nie potrafie odpowiedziec czemu nie moze byc
  lokalnych bramek TPNET <-> NASK. Nie wiem czemu TPSA moze miec
  polaczenie kablowe do USA a NASK musi miec polaczenie satelitarne.

  Ale na te pytania nie odpowie nikt z POLIPowiczow...

  Zasmucony nieco, pozdrawiam serdecznie.

  Wojtek

  PS HURAAAAA!!! Moj koszmarny sen sie spelnia. Zaczynam wierzyc w sny :-(