Re: Ciekawostki z NASK

Autor: Slawek Kotynski (kotynski_at_adso.com.pl)
Data: Thu 24 Apr 1997 - 13:12:34 MET DST

> [...]
> ATM podjal suwerenna decyzje ekonomiczna i podlaczyl sie tak jak sie
> podlaczyl. (O ile wiem wydali wczesniej pewna ilosc pieniedzy na
> zorganizowanie bezposrednich lacz ze Stanami.) I sa podlaczeni tak
> jak sa podlaczeni. To bardzo dobrze, ze moga wybierac pomiedzy
> NASKiem, TPSA, Teleenergo czy kimkolwiek.
>
> W wyniku takich suwerennych decyzji polski Internet to (niespojne)
> strzepki pajeczyny podczepione do jakichs routerow w Stanach. Ale te
> decyzje podejmujemy my osobiscie. [...]
>
> Ja nie potrafie powiedziec, czemu nie jestesmy podlaczeni do
> [...]

Mysle, ze poza sprawami metnej natury politycznej (typu
"kogo nie lubimy" lub "kogo popieramy, bo to nasi") caly idiotyzm
polskiego routingu bierze sie posrednio z rozliczania "za ruch" a nie
"za lacze".

Zalozmy, ze X z Warszawy, jest klientem providera P, ktory ma wlasne
wyjscie do Europy. Jesli X chce sie dostac do Warszawy do kogos,
kogo podlacza NASK, to albo
1). X chodzi z Warszawy do Warszawy przez Europe
2). wykupi sobie drugie podlaczenie do NASKU i zdrowo zabuli
3). P bedzie go routowal do Warszawy przez NASK i placil za ruch
4). P podpisze jakas sensowna umowe z NASKiem, ktora pozwoli na
chodzenie z Warszawy bezposrednio do Warszawy bez absurdalnie
wysokich kosztow.

Najrozsadniejsze wydaje sie to ostatnie, ale bedzie moglo dojsc do
skutku dopiero wtedy, gdy NASKowi zacznie bardziej zalezec
na innych polskich providerach, niz im na NASKU.
 (np.gdy skonczy sie centralne dofinansowywanie absurdalnych
rachunkow placonych prze uczelnie NASKowi i uczelnie beda musialy
szukac tanszych providerow)

To moje prywatne opinie.
Slawek Kotynski
<mailto:kotynski_at_plearn.edu.pl>