Re: Ciekawy traceroute (tym razem nie NASK!)

Autor: Ryszard Gabryszewski (kacper_at_haydn.cbk.waw.pl)
Data: Wed 06 Nov 1996 - 14:52:43 MET

On 6 Nov 1996, Dariusz Wichniewicz wrote:

> Czy istnieja jakies potwierdzone teorie o zaleznosci pomiedzy jakoscia
> transmisji a medium, po ktorym trasmisja sie odbywa? Oczywiscie poza
> problemem zalewanych studzienek telekomunikacyjnych...

Pojecia nie mam :-) Ale jest chyba jakas zaleznosc pomiedzy gubieniem
pakietow a predkoscia przesylu danych :-)
Pojecia takze nie mam dlaczego na zwyklej lini dzierzawionej (w pogodne
dni nalezy dodac) sa bardzo czeste wahania predkosci przesylu danych
(pingi w granicach 0.3 do 3 sek do "swiata"). Jesli ktos bylby sklonny
wytlumaczyc - bylbym wdzieczny.

> [...]
> swiatlowodzie, to i tu i tu dostaje 2Mbps...
> Oczywiscie, swiatlowod jest przyjemniejszy w eksploatacji (ale i
> nieporownanie drozszy od miedzi). Nieco konkretow:
> 1km lacza miedzianego (bez wzgledu na szybkosc) to okolo 10 zl/km miesiecznie
> 1km kanalu cyfrowego 64Kbps to rowiez okolo 10 zl/km miesiecznie
> 1km kanalu cyfrowego 2Mbps to juz ponad 160 zl/km miesiecznie
> 1km swiatlowodu (ciemnego) - roznie, ale gdzies kolo 500 zl/km miesiecznie

> Naturalnie na swiatlowodzie mozna puscic duzo wyzsze predkosci (do
> 2.5Gbps), tylko co z nimi pozniej zrobic?

Szczesliwiec. Niestety, nie kazdy w miejscu pracy ma rozne typy lacz do
i-netu.
Gdyby nie to, ze mialem konto nie tylko na maszynach w mojej instytucji i
profilaktycznie przenioslem wazne dla mnie pliki na inne komputery poza
zasiegiem warmana, to musialbym spedzic _kilka_razy_wiecej_czasu_ usilujac
przeslac je poza Polske (w wersji katastroficznej: musialbym czekac az
zmieni sie pogoda nad Warszawa :-)

---
Ryszard Gabryszewski #### phone: +48.22.403766 ext. 321, fax: +48.22.403131
        e-mail: kacper_at_cbk.waw.pl # http://www.camk.edu.pl/~kacper