Re: Domeny, wersja 0.42

Autor: Ireneusz Neska (irek_at_nask.org.pl)
Data: Thu 19 Oct 1995 - 09:24:39 MET

Oto moje uwagi co do tego dokumenu.

On Wed, 11 Oct 1995, Wladyslaw Majewski wrote:

> PROJEKT wersja 0.41
> ********
> Stowarzyszenie Polska Spolecznosc Internetu
> uwaza opracowanie i wdrozenie czytelnego,
> powszechnie akceptowanego i stosowanego systemu
> nazewnictwa domen i tworzenia adresow elektronicznych
> za wazny warunek rozwoju Internetu w Polsce i
> ogolnospolecznej akceptacji techniki sieciowej
>
> Uwazamy, ze system nazewnictwa powinien byc:
> - zgodny ze zwyczajami miedzynarodowymi

Nie ma zadnych zwyczajow miedzynarodowych, niestety :(

> [...]
> przed cala spolecznoscia uzytkownikow Internetu.
>
> Pragnac mu w tym pomoc PSI proponuje,
> by systemie ten oprzec na sformulowanych nizej zalozeniach
> i zobowiazuje sie, ze w swoich dzialaniach bedzie
> system przyjety przez ADPL propagowac
> i bronic przed probami jego naruszenia.
>
> 1. Podstawa systemu
> W opinii PSI podstawa polskiego systemu nazewnictwa
> powinien byc system terytorialny uzupelniony,
> dla niektorych grup uzytkownikow,
> przez rejestrowanie w systemie funkcjonalnym:
> - instytucji i firm ogolnokrajowych w domenach com, org, gov, mil

Czy kazda firma (np. 2 osoby + fax w domu prywatnym) moze byc
zarejestrowana w domenie com.pl? Jesli nie to gdzie przebiega granica
miedzy rejestracja w domenie regionalnej i funkcjonalnej?

> - instytucji o zasiegu lokalnym, pod warunkiem, ze nazwa domeny
> jednoznacznie identyfikuje instytucje w skali kraju.
> (np. agh.edu.pl lub uj.edu.pl, ale juz .wsp.krakow.pl.)

Co zrobic z istniejacymi juz domenami np.
fuw.edu.pl
mimuw.edu.pl
oauw.edu.pl
camk.edu.pl
ncu.edu.pl
ichf.edu.pl
igf.edu.pl
ifj.edu.pl
Poza tym proponuje zlikwidowac domeny w postaci miasto.edu.pl.

> - ponadlokalnych providerow internetu - w domenie .net.pl.

Jak rozroznic providerow lokalnych od ponadlokalnych?

> - administrator domeny terytorialnej, na wniosek uzytkownikow,
> moze tworzyc lokalne poddomeny, takze funkcjonalne,
> jednak dla jednostek tworzacych sieci ogolnokrajowe (rozne urzedy,
> uczelnie, szkoly, szpitale) system budowy nazw powinien byc
> w calym kraju ujednolicony na podstawie odrebnego dokumentu,
> zaakceptowanego przez ADPL.
>
> ADPL i administratorzy ogolnokrajowych domen funkcjonalnych
> rejestruja w systemie funkcjonalnym w domenie .pl tylko takich
> uzytkownikow, ktorzy sa w stanie sami zapewnic obsluge DNS
                ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
> swojej domeny.
  ^^^^^^^^^^^^^

Proponuje zmienic na:
ktorzy posiadaja poprawnie skonfigurowany primary Name Server i
przynajmniej jeden secondary Name Server. Poprawnosc konfiguracji
sprawdza i akceptuje administrator domeny funkcjonalnej.

I pytanie: co np. z rekordami MX dla firmy kierowanymi na serwer
providera. Nic na ten temat nie ma w dokumencie.

> 2. Nazwy terytorialne
> W systemie nazw domen terytorialnych nazwe domeny
> ADPL ustala, o ile nie wywoluje to konfliktow,
> zgodnie z wnioskiem lokalnej spolecznosci.
>
> Sugerujemy, by nazwy domen byly zgodne z nazwami miast,
> przy czym ich administratorzy moga dla nich dodatkowo
                                              ^^^^^^^^^
> zaproponowac standardowy skrot.

Nie zgadzam sie na dodatkowy skrot dla nazwy miasta. Powoduje to
dublowanie nazw. Akceptujemy tylko cale nazwy miast LUB skroty tych nazw
jesli jest zgodnosc co do tego skrotu.

> Domeny terytorialne obejmuja caly obszar sieci metropolitalnej.
> Siec obejmujaca kilka miast moze miec kilka rownowaznych nazw (katowice.pl
> <> bytom.pl).
>
> ADPL moze odmowic rejestracji w domenie .pl
> domeny dla niewielkiej miejscowosci,
> proponujac w zamian zarejestrowanie
> poddomeny terytorialnej w najblizszej aglomeracji.
> (przyklad: zalesiegorne.waw.pl)

Jesli juz mozna odmowic rejestracji domeny dla malej miejscowosci to bym
raczej rejestrowal w formie: <firma-w-zalesiu-gornym>.waw.pl

> [...]
>
> Nowe, inne od wymienionych,
> domeny funkcjonalne w domenie krajowej
> ADPL bedzie rejestrowal tylko po przeprowadzeniu
> nad kazda propozycja wnikliwej debaty,
> zakonczonej zgodnym poparciem jej przez cala spolecznosc
> Internetu i jej organizacje.
>
> 4. Domeny dotychczasowe i zmiany nazw
> Domeny zarejestrowane bezposrednio w domenie krajowej (.pl),
> nie zwiazane z terytorialnym lub zdefiniowanym wyzej
> funkcjonalnym system nazewnictwa
> proponujemy uznac za niedopuszczalne,
> jako naruszajace logike systemu nazewnictwa i
> prowadzace do kompletnego balaganu w domenie krajowej.

OK, tylko jak wymusic na firmie zrezygnowanie z posiadanej juz domeny.
Jak juz pisalem w Austrii zaistniala sytuacja, ze mimo posiadania
okreslonej i powszechnie akceptowanej struktury nazewnictwa firma
wymusila na administratorze domeny at (za posrednictwem InterNIC-u)
rejestracje firmy bezposrednio w at. Jak sie przed tym ustrzezemy.
Zreszta ja nie jestem przeciwny rejestracji bezposrednio w domenie pl,
tylko sformulowalbym regorystyczne kryteria i ewentualne oplaty za
rejestracje w pl.

> [...]
> systemem, np. niejednoznaczne,
> ADPL zaproponowal nowe nazwy domen,
> zgodne z przyjetymi zasadami nazewnictwa.
> Nazwy dotychczasowe moglyby pozostac jako rownolegle
> na uzgodniony przez ADPL okres przejsciowy.
> PSI zobowiazuje sie przygotowac poradnik techniczny
> dla administratorow zmieniajacych nazwe domeny i
> domene nadrzedna.
>
> 5. Prawo do wpisu
> Uzyskanie wlasnej domeny i wpis na liste domen jest
> prawem kazdej osoby i organizacji,
> jesli dziala w danym miescie lub prowadzi odpowiednia dzialanosc.

Proponuje dodac zdanie o zasadach rejestracji dla osob prywatnych. Jakies
propozycje? Ktos zaproponowal rejestracje w domenach regionalnych. Ja
jestem za tylko w jakiej postaci?
nazwisko.region.pl
inicjalnazwisko.region.pl
imienazwisko.region.pl
nazwisko.<cos???>.region.pl, np. cos = priv

> Nazwe wlasnej domeny proponuje uzytkownik.
>
> Administrator rejestruje ja, gdy jest zgodna z nazwa jego firmy
> lub organizacji lub jednoznacznie identyfikujacym ja skrotem.
>
> Administrator domeny nadrzednej moze i powinien odmowic
> przyznania nazwy domeny:
> - mylacej, czyli powszechnie kojarzonej z inna firma lub organizacja,
> nawet jesli firma ta nie ma jeszcze wlasnej domeny
> - bedacej rzeczownikiem pospolitym, oznaczajacym cala grupe
> podmiotow mogacych potencjalnie starac sie o wlasne domeny,

OK.

> a takze usilnie dazyc do przekonania uzytkownika do rezygnacji
> z ubiegania sie o rejestracje obcojezycznej lub
> opartej na obcojezycznym skrocie wersji nazwy instytucji lub firmy,
> ktora dziala w Polsce i ma nazwe polska.

Ten paragraf jest niewykonalny, np. IBM{.com}.pl

> 6. Oplaty
> Za zarejestrowanie nazwy i prowadzenie nameserwisu
> administrator moze pobierac oplaty manipulacyjne na
> pokrycie kosztow techniczno-administracynych.
>
> 7. Spory
> Spory powstale na tle systemu nazewnictwa domen rozstrzyga
> jednoosobowo ADPL. Moze on poprosic inne jednostki
> lub organizacje srodowiskowe o opinie lub arbitraz.
> PSI deklaruje gotowosc Sadu Kolezenskiego PSI
> do wykonywania takiego arbitrazu.
> Prosimy o sygnalizowanie nam przypadkow watpliwych i spornych.

Co z rezerwacja domen? Powinien o tym byc zapis.
Czy akceptujemy? - wedlug mnie tak
Czy dla wszystkich i na jak dlugo?
- dla firm i instytucji w Polsce - tak, 6 miesiecy
- dla firm zagranicznych - tak, 1 rok
- dla osob prywatnych - nie
Po uplynieciu odpowiedniego czasu rezerwacja nie zarejestrowanej domena
bylaby usuwana.

Oczekuje komentarzy.

Irek