Re: Domeny, wersja 0.42

Autor: Marek Czubenko (mc10_at_boa.uni.torun.pl)
Data: Fri 20 Oct 1995 - 11:22:45 MET

> Oto moje uwagi co do tego dokumenu.

> Nie ma zadnych zwyczajow miedzynarodowych, niestety :(
No wlasnie. Internet w swiecie ma juz pare lat i oplotl swoimi mackami ladne
pare krajow i jakos zaden z tych krajow nie dorobil sie "zwyczajow miedzynaro-
dowych". Ale nie watpie, ze my jako narod naj... na swiecie niewatpliwie
stworzymy taki system, ze swiat padnie na kleczki.
Tak naprawde to jest "nomenklaturowy" rfc, ale numeru nie pamietam.

Przed wojna tego rodzaju listy poboznych zyczen nazywano bodajze "marzeniami
podfruwajki z prowincji". Po prostu widac, ze koniunkcja powyzszych warunkow
daje cos w okolicy zbioru pustego.
Tak dopiero PO uzyskaniu POWSZECHNEJ akceptacji mozna tu cokolwiek wdrazac,
inaczej nawet jesli nastapi cud, ze uda sie stworzyc SPOJNY system spelniajacy
powyzsze warunki, to bedzie on dla Politycznie Slusznego Internetu a nie dla
Polskiej Spolecznosci Internetowej. Polski Internet jest wspolnym dobrem
i NIKT nie ma prawa do zagarniania go pod siebie.
Jak ma w praktyce wygladac ta odpowiedzialnosc? Niw widze rozsadnego
rozwiazania. Ani papiery slubne ani nic innego.

No wlasnie APPL podpisze cyrograf i juz.

jakich? to trzeba wyspecyfikowac, jesli system ma byc spojny,
inaczej nie ma potrzeby zamieniac starego balaganu na nowy.

> [...]
> rejestracje firmy bezposrednio w at. Jak sie przed tym ustrzezemy.
> Zreszta ja nie jestem przeciwny rejestracji bezposrednio w domenie pl,
> tylko sformulowalbym regorystyczne kryteria i ewentualne oplaty za
> rejestracje w pl.

> Proponuje dodac zdanie o zasadach rejestracji dla osob prywatnych. Jakies
> propozycje? Ktos zaproponowal rejestracje w domenach regionalnych. Ja
> jestem za tylko w jakiej postaci?
> nazwisko.region.pl
> inicjalnazwisko.region.pl
> imienazwisko.region.pl
> nazwisko.<cos???>.region.pl, np. cos = priv
Po uniwersytecie w Toruniu kreci sie od jakiegos czasu pomysl, by stworzyc
baze adresowa uzytkownikow emaila centralna, po to by moc stworzyc centralny
w skali uczelni system aliasow, lub czegos w tym guscie, by stopniowo
doprowadzic do sytuacji w ktorej do czlowieka z uczelni moznaby pisac
<imie>.<nazwisko>@uni.torun.pl. (nie pisze precyzyjnie bo w dyskusjach
padaja rozne pomysly, ale cel jest taki). Na pierwszy rzut oka pomysl
jest fajny bo szukajac czlowieka w uczelni niekoniecznie trzeba sie domyslac
jaka ma ksywe. Ale natychmiast pojawia sie problem: co zrobic z trzema
Andrzejami Skowronskimi?
W przypadku rejestrowania osob wystapi dokladnie ten sam problem, trzeba
odroznic imiennikow. Nie wiem jak, ale na pewno nie mozna ich ponumerowac,
bo ludzie zniosa jakies akronimy z numerkiem, natomiast niechetnie widza
nazwiska z numerkiem.

 Taki arbitraz jest funta klakow niewarty, bo jego wyroki beda obowiazywac
TYLKO czlonkow PSI, a niekoniecznie Polska Spolecznosc Internetowa.

Uwagi ogolne:
Nie bardzo wiadomo czym ten dokument ma byc. Jak na deklaracje intencji jest
zbyt szczegolowy.
Regulacja prawna tez nie bo PSI NIE MA mocy stanowiacej i Internet nie
jest wlasnoscia PSI. Ponadto o ile mi wiadomo wladza NASKU np. niekoniecznie
siega w czeluscie sieci ATMowskich.
Toby bylo na tyle.
Pozdrawiam
Marek Czubenko