Uwaga PIRAT (albo Sztukmistrz z Lublina)

Autor: Jacek Piskozub (piskozub_at_ocean.iopan.gda.pl)
Data: Thu 20 Apr 1995 - 14:27:32 MET DST

Witam wszystkich na grupach: NET-L oraz POLIP. Bedzie to tzw.
cross-posting, przepraszam jesli ktos dostanie dwie kopie.

Chce tu opisac atak pirata (unikam sporu: hacker/cracker) na nasz server
ocean.iopan.gda.pl. Atak byl dosc prymitywny ale i tak skuteczny.
Uwaga: nie zdradzam tu "ksywki" pirata - po co go reklamowac -
tytulowy Sztukmistrz z Lublina jest jedynie nazwa opisowa.

Administratorzy: zachowajcie czujnosc!!!

Zaczne od poczatku:

W czasie swiat wielkanocnych wykrylem istnienie ukrytego podkatalogu
katalogu /pub/upload na naszym serwerze ftp. (ftp.iopan.gda.pl -
co zreszta jest po prostu aliasem ocean.iopan.gda.pl). Katalog
natychmiast zlikwidowalem, zachowujac jedynie liste podkatalogow.
Byly tam pirackie kopie szeregu programow i gier.

Zaczalem sledzic pliki z historia logowan. Okazalo sie, ze od
24 marca do 16 kwietnia wystapilo 91 logowan ftp z maszyny
ajax.umcs.lublin.pl. Godziny logowan zgadzaly sie z godzinami
zalozenia podkatalogow. Od 4 kwietnia zaczely pojawiac sie
liczne logowania anonimowego ftp, glownie z zagranicy. Najwyrazniej
pirat zaczal rozpropagowywac "swoj" serwer. Sadze, ze przez IRC.
Na szczescie katalog pirata dzialal od tego momentu tylko 12 dni.

Niestety pirat mial kupe szczescia: zaczal gdy bylem w rejsie
badawczym a nastepnie konczylem artykul na konferencje. Skonczylem
tuz przed swietami i natychmiast zainteresowalem sie dziwnie
duza iloscia anonimowych logowan ftp z roznych egzotycznych domen.
Stad wlasnie trafienie katalogu pirata w tak nieprawdopodobny dzien
(Niedziela Wielkanocna), zreszta dokonane z domu przez modem.

Po swietach skontaktowalem sie z administratorem ajaxa. Dzieki jego
wspolpracy ustalono juz sprawce. Zaapelowalem o ukaranie go
bez przesady biorac pod uwage prymitywnosc ataku. Oczywiscie,
z drugiej strony bezkarnosc byla by wysoce niepedagogiczna. Sa
w komcu kraje, gdzie za cos takiego grozilby proces karny. U nas
z tym bylby juz chociazby taki problem, ze watpie aby emaile,
i pliki logow mogly byc dla naszych dedziow dowodem. W dodatku
wyobrazam sobie prokuratora sieciowego analfabete, ktory rozpoczalby
od zapieczetowania (a najlepiej demontazu) roznych serverow tu
i w Lublinie jako dowodow rzeczowych :-)

Wnioski (wielu z was wie ale zawsze sa tacy, ktorzy i tak to
lekcewaza - jak ja dotad):

- nie mozna zostawiac zadnych katalogow z prawem zapisu w drzewie
  dostepnym dla anonimeowego ftp. Nasz mial sluzyc naszym pracownikow
  dla wygodnego przekazywania sobie plikow (nie kazdy umie posluzyc
  sie uudecode). Posluzyl w koncu komus innemu. Teraz katalog jest
  pozbawiony praw zapisu (umiescilem tam krotki opis zdarzenia po
  angielsku i polsku - dla przestrogi). Jesli przywrocimy prawa
  zapisu, to tylko z dokladnym logowaniem wszystkiego i wlaczonym
  na przyklad pakietu TCP Wrappers, korzystajacym z protokolu
  ident (ftp://galaxy.uci.agh.edu.pl/pub/security/tcp_wrapper.txt.gz)
  dla rozpoznania loginu uzytkownika anonymous ftp.

- radze przejrzec wszystkie takie katalogi na waszych serverach ftp
  (jesli ktos tego nie robi). Nazwy pustych plikow z przechwalkami
  pirata glosily m.in., ze jest to "jego" Server #1. Moze zdarzyl juz
  powstac np. #2. Sa tez na pewno inni o podobnych pomyslach.

- prosze uwazac na polaczenia z ajax.umcs.lublin.pl (i pewnie innych
  maszyn z lublina uzywanych przez studentow a nawet uczniow. Zacytuje
  (pozwolil na te przestroge) administratora ajaxa:

> Ostrzezenie o hoscie ajax.umcs.lublin.pl jest calkiem na miejscu.
[...]
> W rozmowach z kolega administratorem z Krakowa radzilem
> kiedys, by odcial dostep do swoich maszyn z tego hosta.
> Z uwagi na swobode dostepu do sieci w Lublinie likwidowanie hosta
> ajax nie ma najmniejszego sensu - stanowiska tego bronilem publicznie
> na liscie irc-admin_at_uci.agh.edu.pl.

- Jeszcze jedno ostrzezenie dla administratorow: ograniczcie kopie
  pliku z uzytkownikami dostepna dla anonymous ftp (nie pisze dokladniej bo
  po co dawac komus instrukcje gdzie co i jak) do linii z uzytkownikiem
  ftp. Wlasciwienie ma nic bardzo niebezpiecznego w tym pliku ale
  jesli nie chcecie przedstawiac komus listy swoich userow to lepiej
  jednak ten plik przerobic. Widac nie wszyscy administratorzy wiedza
  o jego istnieniu. W czasie swiat wielkanocnych nie majac sie z kim
  w Lublinie skontaktowac sciagnalem takie pliki z ajaxa i jeszcze
  jednego hosta (dla porownania listy uzytkownikow). Gdy poslalem
  temu drugiemu administratorowi probke dla pokazania co jego uzytkownicy
  maja zamiast nazwisk (wlos sie jezyl na glowie), z wrazenia zdazyl
  w panice zmienic sendmaila zanim mu wyjasnilem skad to mam.

Na koniec prosba (glownie do dziennikarzy czytajacych liste): nie
robcie wokol tej i podobnych spraw zbyt duzo rozglosu POZA siecia.
Im mniej ktos wie o tych sprawach tym bardziej wpada na wiesc
o takich sprawach w panike, co jesli jest decydentem odpowiedzialnym
za cos moze zaszkodzic nam wszystkim.

Jesli kogos interesuja jakies szczegoly: sluze, ale raczej poza lista.
Nie pisalem tu jakie bledy popelnil pirat (a popelnil pare zaliczajacych
go w jego wlasnej terminologii do "lamerow") gdyz nie chce instruowac
nastepcow. Nie zamierzam tez rozpowszechniac nazwiska sprawcy. I tak
zostanie ukarany, a ogloszenie o tym nie jest juz moja sprawa. Byla by
to zreszta kara dodatkowa i prawdopodobnie nielegalna w swietle polskego
prawa, wobec ktorego pisze sie np. o Przemyslawie W., synu Prezydenta RP
w ten wlasnie, dosc komiczny sposob.

 Jacek Piskozub
                                                Lidar Laboratory
                                                Institute of Oceanology
 email: piskozub_at_iopan.gda.pl Polish Academy of Sciences
 tel: (++48 58) 517281 ext.202 ul. Powstancow Warszawy 55
 fax: (++48 58) 512130 81-712 Sopot, Poland

 My WWW HomePage: http://www.iopan.gda.pl/jacek.html