Re: Internet Society przeciwko restrykcjom

Autor: Krzysztof Mlynarski (krzysio_at_hebe.umcs.lublin.pl)
Data: Tue 28 Feb 1995 - 20:23:48 MET

Piotr Wilk wrote:

> No dobra, nie bede moze szczegolowo odpowiadal na wszystko, bo wyjdzie takiej
> wielkosci mail, ze nikt nie bedzie chcial czytac...

I jak odpowiadac na tak dlugi mail? :)

> A na przyklad od wtedy, jak za 'w pelni komercyjny Internet' uczelnie beda
> musialy placic normalnie (no, moze ze znizka akademicka)

Zaraz.. przeciez uczelnie i tak placa normalnie..., tyle, ze jest to
finansowane z budzetow panstw, wiec najczesciej uczelnie nie placa
bezposrednio. Np. u nas placi przeciez KBN.

> i uniwersyteccy
> 'moneybags' wykryja ze 95% pasma idzie w anonymous FTP z zewnatrz - to
> taki darmowy wuarchive szybko sobie zniknie, a uczelnia zaoszczedzi
> pieniazkow kupujac wolniejszy link. Za to znajdzie sie prywatny gosciu
> ktory przejmie cale dobra tego archiwum i bedzie Ci je sprzedawal - od
> bajta, od konta czy jak to juz jego sprawa.

Znow.. jesli nie bedzie sprzedawal po cenie przystepnej dla wiekszosci, to
po prostu zbankrutuje - takie sa prawa rynku.

> JESZCZE jest slowem kluczowym.

I tak zawsze % bezplatnych bedzie tak wielki, ze te platne nie beda
stanowily wielkiego problemu. Zawsze znajda sie bogate instytucje
sponsorujace takie rzeczy - chocby tylko dla wlasnej reklamy.

> [...]
> pojemnoscia. Zrobmy zalozenie dla mojego modelu 'pesymistyczne' - ze
> rosnie liniowo. Z drugiej strony pojemnosc systemu powinna rosnac jak
> pierwiastek z liczby abonentow (to wynika ponoc z teorii kolejek). Wniosek:
> jak masz system przylaczajacy o czynnik 100 wiecej abonentow (na tej samej
> powierzni - cena systemu telekomunikacyjnego zalezy tez od jego rozmiarow,
> skupmy sie moze na poziomie miasta), to jego koszt jest o czynnik 10 (tak
> naprawde mniej) wiekszy, czyli kazdy abonent musi placic o czynnik 10 mniej.
> Teraz policz sobie abonentow obydwu sieci. Proste?

Ilosc abonentow obydwu sieci zalezy od ich dostepnosci. Tak sie sklada, ze u
nas jest ona kiepska w przypadku obu - niestety. Pojawiajacy sie tu watek
popytu juz mi nasunal pewna refleksje. Otoz, mozna popatrzec na ten problem
z drugiej strony: jesli nie ma sensownej podazy, to to nie rodzi popytu. Np.
popyt na statki kosmiczne jest w Polsce zerowy... dlaczego? Bo nikt ich nie
oferuje na razie na rynku :)))

> Zakladasz ze pieniadze pobierane przez NASK nikna gdzies w czarnej dziurze?
> Nie sadze zeby to byla prawda...

Rok temu byla bardzo obszerna dyskusja na ten temat. NASK nigdy nie
wypowiedzial sie publicznie na temat: co wlasciwie robi NASK z tak ogromnymi
dochodami (byly podane odpowiednie wyliczenia, sa dostepne m.in. w archiwum
Plotek)?

> Widzisz, to jest tak, ze ja jestem jednym z gosci ktorzy swego czasu
> namowili Hofmokla zeby zajal sie podlaczeniem Polski do sieci - i zajal sie
> tak skutecznie, ze bylismy pierwszym krajem 'bloku' majacym legalne i
> oficjalne polaczenie. Troche mi sie nie chce wierzyc, zeby ten czlowiek przez
> te pare lat mojej nieobecnosci w PL zmienil sie w ohydnego biurokrate ktory
> usiluje wylacznie wszystkim utrudnic uzywanie sieci (jak go odmalowujesz).
> Nic mi tez nie wiadomo, zeby z tej dzialanosci mial jakies ogrome prywatne
> dochody.

Owszem, z tego co i ja slyszalem (czytalem rowniez) sam prof. Hofmokl
rzeczywiscie nie :)

> Wszystko co wyczytalem z cytatu inicjujacego te dyskusje to ze
> NASK nie ma forsy na dalsze darmowe (czy semi-darmowe) dolaczanie abonentow
> nie-komercyjnych, wiec wiec bedzie byc moze musial administracyjnie ograniczyc
> dolaczanie takowych abonentow - sumtne to, ale trudno.

Nie "trudno" lecz bez sensu. Zreszta jak przy takich dochodach mozna miec
takie klopoty? Zreszta nie chce sie wierzyc, zeby monopolista nie mogl sobie
poradzic.... :)

> Drogi kolego. Od kiedy to business w Polsce slucha sie ustaw? Jak sie cos
> oplaca to sie to robi. Jeszcze raz przypominam przyklad prywatnych
> stacji RTV...

Moment. W businessie obowiazuje zasada, ze jesli cos nie jest zabronione, to
jest dozwolone. Przeciez niedawno zmieniono ustawodastwo i... (co prawda w
oparachj roznych afer) wiele prywatnych stacji zostalo zalegalizowanych.
Swoja droga pisalem juz kiedys, ze stacji RTV nie da sie w prosty sposob
przyrownac do internetu - z przyczyn czysto technicznych.

> W druga strone: jak sie czegos nie robi znaczy ze sie nie
> oplaca, ustawa czy nie ustawa.

Albo, ze ktos na robienie tego nie pozwala. Wystarczy, ze przypomne sprawe
lacza z Krakowa do Austrii swego czasu. Kto wtedy na to nie pozwolil???
Niestety, NASK troszczyl sie dotad dosc wytrwale o brak konkurencji.
Podobnie, jak dba o to np. TP S.A.

> To zaloz firme,

Zalozylem (juz kilka lat temu).

> daj ludziom dostep i przestan marudzic.

Mam taki zamiar - musze jedynie wrocic z Lublina do Warszawy, co nastapi
jeszcze w tym roku.

> Mozesz za rok przyslac
> swoj bilans - zobaczymy czy sie oplacalo.

Chetnie - jesli okaze sie, ze do tego czasu bedzie mozna podpiac za sensowna
cene, porownywalna z tzw. zagranica :)

                                                Pozdrawiam,
                                                    -Krzysio

  | E-mail:                        =Unix/Network Security Expert= |
  | krzysio_at_hebe.umcs.lublin.pl    IRC:  Krzysio    Radio: SQ5ASM |
  | root_at_hebe.umcs.lublin.pl       Voice phone:   +48-81-37-56-76 |
  | 3W home page: http://hebe.umcs.lublin.pl/Krzysio/Krzysio.html |
  |     "You can't kill ... what was killed before ..."           |
  |                                     - unknown vampire         |