Re: Internet Society przeciwko restrykcjom

Autor: Piotr Wilk (piotrwi_at_man.lodz.pl)
Data: Mon 27 Feb 1995 - 16:16:16 MET

Listproc odrzucil

Piotrek

---------- Forwarded message ----------
Date: Mon, 27 Feb 1995 15:12:58 +0100
From: Jerzy Michal Pawlak <PAWLAK_at_zeubac.desy.de>
To: polip_at_zsku.p.lodz.pl
Subject: Re: Internet Society przeciwko restrykcjom

No dobra, nie bede moze szczegolowo odpowiadal na wszystko, bo wyjdzie takiej
wielkosci mail, ze nikt nie bedzie chcial czytac...

>Od kiedy??? Gdzie w USA placac 15$ za internet placisz za ilosc przesylanych
>danych? To nie X.25.... :)

A na przyklad od wtedy, jak za 'w pelni komercyjny Internet' uczelnie beda
musialy placic normalnie (no, moze ze znizka akademicka) i uniwersyteccy
'moneybags' wykryja ze 95% pasma idzie w anonymous FTP z zewnatrz - to
taki darmowy wuarchive szybko sobie zniknie, a uczelnia zaoszczedzi
pieniazkow kupujac wolniejszy link. Za to znajdzie sie prywatny gosciu
ktory przejmie cale dobra tego archiwum i bedzie Ci je sprzedawal - od
bajta, od konta czy jak to juz jego sprawa.

>Nie znalazlem jesze platnego NNTP servera. Co wiecej sam swego czasu
>dostawalem newsy z USA wlasnie... za darmo.

JESZCZE jest slowem kluczowym.

>Nonsens!!! Wyraznie nie czytales dyskusji na ten temat rok temu. Ceny w NASK
>sa dokladnie 10x wyzsze niz na swiecie. Na tzw. Zachodzie na uczelniach w
>wiekszosci wypadkow studenci takze nie placa za siec, bo jest to finansowane
>z budzetu (tak, jak i u nas). A prywatni uzytkownicy placa 10x mniej niz u
>nas przy - rownoczesnie - wielokrotnie lepszej jakosci uslug.

To popatrz na to tak: cena systemu telekomunikacyjnego rosnie z jego
pojemnoscia. Zrobmy zalozenie dla mojego modelu 'pesymistyczne' - ze
rosnie liniowo. Z drugiej strony pojemnosc systemu powinna rosnac jak
pierwiastek z liczby abonentow (to wynika ponoc z teorii kolejek). Wniosek:
jak masz system przylaczajacy o czynnik 100 wiecej abonentow (na tej samej
powierzni - cena systemu telekomunikacyjnego zalezy tez od jego rozmiarow,
skupmy sie moze na poziomie miasta), to jego koszt jest o czynnik 10 (tak
naprawde mniej) wiekszy, czyli kazdy abonent musi placic o czynnik 10 mniej.
Teraz policz sobie abonentow obydwu sieci. Proste?

>Wynika.. to, ze u nas monopolista wyciaga nam WSZYSTKIM pieniadze z
>kieszeni. Dlaczego nam WSZYSTKIM? Otoz dlatego, ze jesli NASK zada za swoje
>uslugi 10x tyle co "tam", to nawet w przypadku sieci akademickich placi za
>to PODATNIK, a wiec my!

Zakladasz ze pieniadze pobierane przez NASK nikna gdzies w czarnej dziurze?
Nie sadze zeby to byla prawda...

>I dlatego wlasnie panowie z NASK pisza o "administracyjnym ograniczaniu".
>Przeciez jest oczywiste, ze chodzi tu o ROZWOJ Interetu wlasnie! :)
>Bullshit!

Widzisz, to jest tak, ze ja jestem jednym z gosci ktorzy swego czasu
namowili Hofmokla zeby zajal sie podlaczeniem Polski do sieci - i zajal sie
tak skutecznie, ze bylismy pierwszym krajem 'bloku' majacym legalne i
oficjalne polaczenie. Troche mi sie nie chce wierzyc, zeby ten czlowiek przez
te pare lat mojej nieobecnosci w PL zmienil sie w ohydnego biurokrate ktory
usiluje wylacznie wszystkim utrudnic uzywanie sieci (jak go odmalowujesz).
Nic mi tez nie wiadomo, zeby z tej dzialanosci mial jakies ogrome prywatne
dochody. Wszystko co wyczytalem z cytatu inicjujacego te dyskusje to ze
NASK nie ma forsy na dalsze darmowe (czy semi-darmowe) dolaczanie abonentow
nie-komercyjnych, wiec wiec bedzie byc moze musial administracyjnie ograniczyc
dolaczanie takowych abonentow - sumtne to, ale trudno.

>Wlasnie... sendo sprawy Kolego. To moze mi wyjasnisz dlaczego slynna juz
>"Ustawa" jest tak sformulowana, aby wlasnie nikomu konkutrencja z TP
>S.A./NASK sie nie oplacala???

Drogi kolego. Od kiedy to business w Polsce slucha sie ustaw? Jak sie cos
oplaca to sie to robi. Jeszcze raz przypominam przyklad prywatnych
stacji RTV... W druga strone: jak sie czegos nie robi znaczy ze sie nie
oplaca, ustawa czy nie ustawa.

>A ja ide o zaklad, ze sie wlasnie oplaca. Zainteresowanie siecia jest juz
>bardzo duze

To zaloz firme, daj ludziom dostep i przestan marudzic. Mozesz za rok przyslac
swoj bilans - zobaczymy czy sie oplacalo.

JMP