Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] Print serwer problemy

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] Print serwer problemy
From: Marcin Debowski <agatek@INVALID.zoho.com>
Date: Tue, 31 Oct 2023 04:43:31 GMT
On 2023-10-30, Adam <a.g@poczta.onet.pl> wrote:

> Wydzielone sieci: V-Lany, dopuszczanie po MAC-adresach, itp.
> Natomiast medium (kabel/WiFi) tu nie ma znaczenia - oczywiście poza
> zabezpieczeniem WiFi.
> Natomiast infrastruktura może być jedna fizyczna.
> Aktualnie to nawet całe serwerownie bywają wirtualne, łącznie z routerami.
> Nawet na urządzeniach SAN można dać wiele przestrzeni i je dowolnie kroić.

A jaki jest tego sens biznesowy? Jest popyt na tego typu podejście, że
klient traci sporo elastyczności, ale za to ktoś za niego wszystko
ogarnia na poziomie, na który mogłoby go nie stać? Czy to po prostu
przymuszanie do uzycia już istniejącej infrastruktury, bo zarządca
nieruchomoscią wybrał sobie taki model (dodatkowy profit), a
nieruchomość na tyle prestizowa, że i tak ma najemców?

> Już nawet tanie proste routery (np. Mikrotika) potrafią ustawić na
> poszczególnych "dziurkach" zupełnie co innego - jak np. całkiem inna sieć z
> innym NAT/routingiem, adresacją, firewallem itd. - tak, jakby w jednej
> skrzynce było wiele niezależnych od siebie routerów.

To juz praktycznie standard od pewnego czasu. Kiedyś np. zarządzalne
switche to było sporo kasy, teraz różnica często do przełknięcia. Sam
mam chałupe posegmentowaną róznymi vlanami w zalezności czy dostęp jest
uzyskany po "enterprise" czy standardowym wpa2.

--
Marcin