Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] Komputer do zdjęć

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] Komputer do zdjęć
From: Roman Tyczka <romantyczka@hate.you.spammer>
Date: Sun, 19 Mar 2023 10:09:52 +0100
On 18.03.2023 22:28, Mchal M. Lechanski wrote:
Tak tylko spytam, bo jakoś nikogo to nie zastanowiło, po cholerę do obróbki zdjęć wypasione GPU z 8GB ramu? GPU wypasione to się przydaje do montażu video, ale do zdjęć? Byle cpu współczesny fotki obrobi w sekundę.

No wlasnie... Do zeszłego roku używałem On1 PhotRaw na Macu mini z 2012 (16GB ram i 1.5GB VRAM) roku i może nie było rakietowo, ale wszystko działało. Ostatnio kupiłem, przyznaję,  - bez przyglądania się wymaganiom softu, w końcu przez kilka lat kolejne updaty działały więc i teraz powinno być OK, najnowszą wersję PhotoRaw2023. I zaczęły się schody - pierwszy problem konieczność upgradu systemu do Cataliny. A że mam równieć ostatnie pudełkowe wersje Photoshopa i Lightrooma więc musiałem maczkowi zafundować większy dysk i na jednej partycji mam stary High Sierra i resztę starych narzędzi wliczając PhotoRaw 2021, a na drugiej Catalinę z PhotoRaw2023. Tochę upierdliwe restartowanie komputerka żeby się dostać do innego softu, ale to pikuś w porównaniu do tego jak działa najnowsza wersja PhotoRaw2023... ruszam myszką - kursor na ekranie przesuwa się po sekundzie czy dwóch, wybór niektórych z narzędzi powoduje kompletne wywalenie programu, wiatrak w maczku wyje jak szalony, wszystko się ślimaczy i w ogóle do d***.

Bo nowy soft może korzystać z ogromu instrukcji CPU, które weszły w ostatniej dekadzie i dramatycznie przyspieszyły operacje, zwłaszcza matematyczne, a tych jest tu najwięcej. Mam na myśli wszelkie SMT, SSE(1, 2, 3, 3S, 4.1, 4.2, 4A), AVX(1, 2), FMA, CLMUL, RdRand, itd. Gdy tego nie masz to soft, jeśli w ogóle odpali, to wszystkie te skomplikowane instrukcje wykonuje "po staremu" co trwa tysiące razy wolniej. Ot, cała zagadka.

Gdzieś wcześniej wkleiłem kawałek z rekomendowanej specyfikacji sprzętu, Nie znam się zbytnio ale On1 pcha się w stronę używania AI w obróbce i zapewne to powoduje takie kosmiczne wymagania sprzętowe.

https://on1help.zendesk.com/hc/en-us/articles/9732683902221-ON1-PHOTO-RAW-2023-Technical-Requirements-

Ja tu nie widzę tych wymagań wielkich, dowolny średniak współczesny to ogarnia.

--
pzdr
Roman