Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] Dysk ST1000LM035 i nagły pad, ale dziwny

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] Dysk ST1000LM035 i nagły pad, ale dziwny
From: ptoki <sczygiel@gmail.com>
Date: Sat, 13 Nov 2021 18:13:42 -0800 (PST)
sobota, 13 listopada 2021 o 02:07:46 UTC-6 Roman Tyczka napisał(a):

> Nie czytasz uważnie. Przecież podpiąłem ten dysk i spróbowałem montować,

Czytam czytam, Tam masz napisane blad wejscia wyjscia. To nie jest blad
fat/ntfs. To blad sprzetowy. Sprawdz dmesg.

> podałem komunikat jaki zwróciło mount.

Mount mowi ze nie ma poprawnych danych a nie ma bo dysk nie zwrocil.

> Nie ma błędów IO. Prawdopodobnie sypnięta jest tylko struktura, chcę ją

Sa. Masz napisane:

 Powtarzam, pusc dmesg.

> naprawić, ale nie wiem jakiego narzędzia najlepiej użyć, jedna szkoła

Znowu, nie czytasz, pisalem o rescue live cd. Tam jest zazwyczaj dosyc obszerny
zestaw narzedzi do naprawy filesystemow. Odpalasz livecd, operujesz na obrazie
jaki zgrasz z dysku.
Livecd dlatego ze nie warto doinstalowywac specjalistycznych programow do
swojego systemu. Ale jak doinstalujesz to tez moze byc. Tyle ze livecd ma od
razu wszystkie jakie ludzie uwazaja za pozyteczne, oszczedza czasu na
doktoryzacje.

> mówi, że najlepsze są narzędzia systemowe producenta systemu plików,
> więc pytam czy warto puścić pod chkdsk. Ale może pod linuksem też jest
> coś takiego?

Roznie ludzie maja. Jesli sczytasz caly dysk bez problemow to i chkdsk sie moze
nadac. Ale czasem takie softy po prostu posiekaja to co znajda w milion
elementow i pokaza jako odzyskane pliki.
Roznie moze byc. Jak masz obraz to mozesz zaczac od zera. Jak ci chkdks potnie
zywy dysk to moze byc kiepsko to pozbierac spowrotem.

> [..]
> Nie muszę livecd startować, podpiąłem go pod mój system (Linuks) i tylko
> metodyka i nazwy softu mi są potrzebne.

Przeczytaj co napisalem wyzej. Ze zrozumieniem.

> Ten dysk jest nieważny, ważne są dane, oczywiście ktoś nie robił kopii a
> ma tam zarówno dokumenty z pracy, bazę swojej działalności, jak i
> prywatne fotki z wielu lat.

Nadal nie widze info o zrobieniu obrazu. Jesli dane wazne to to jest krok
zerowy.

> [...]
> bezpośrednim podpięciu do SATA:
>
> smartctl 7.2 2020-12-30 r5155 [x86_64-linux-5.11.0-40-generic] (local build)
> Copyright (C) 2002-20, Bruce Allen, Christian Franke, www.smartmontools.org
>
> === START OF INFORMATION SECTION ===
> Model Family: Seagate Mobile HDD
> Device Model: ST1000LM035-1RK172
>
> SMART Attributes Data Structure revision number: 10
> Vendor Specific SMART Attributes with Thresholds:
> ID# ATTRIBUTE_NAME FLAGS VALUE WORST THRESH FAIL RAW_VALUE
> 1 Raw_Read_Error_Rate POSR-- 083 065 006 - 196959232
Troche tego jest ale nie musi byc problematyczne.

> 5 Reallocated_Sector_Ct PO--CK 100 100 010 - 0
Dobrze.
> 7 Seek_Error_Rate POSR-- 064 060 045 - 2305043
Tak jak w przypadku#5

> 197 Current_Pending_Sector -O--C- 100 100 000 - 0
Tez dobrze.

Czyli mozna robic obraz. A potem odzyskiwac filesystem.

https://interworks.com/blog/smatlock/2015/02/13/restore-damaged-or-corrupted-linux-partition-table/
Kiedys uzylem gparteda i on znalazl mi partycje i zasugerowal pare opcji z
ktorych wybralem te ktora miala najwiecej sensu.
Moze tyle wystarczy...