Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] Dysk ST1000LM035 i nagły pad, ale dziwny

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] Dysk ST1000LM035 i nagły pad, ale dziwny
From: ptoki <sczygiel@gmail.com>
Date: Fri, 12 Nov 2021 09:22:58 -0800 (PST)
piątek, 12 listopada 2021 o 09:06:18 UTC-6 Roman Tyczka napisał(a):

> [...]
> Failed to mount '/dev/sdd1': Błąd wejścia/wyjścia
> NTFS is either inconsistent, or there is a hardware fault, or it's a
> SoftRAID/FakeRAID hardware. In the first case run chkdsk /f on Windows
> then reboot into Windows twice. The usage of the /f parameter is very
> important! If the device is a SoftRAID/FakeRAID then first activate
> it and mount a different device under the /dev/mapper/ directory, (e.g.
> /dev/mapper/nvidia_eahaabcc1). Please see the 'dmraid' documentation
> for more details.
>
> Co z tego wynika? Próbować chkdsk na win? Nie ukrywam, że wolałbym pod

Obstawiam hardware problem.
Podepnij, sprobuj zamontowac, zobacz co dmesg -T powie.
Obstawiam ze mount troche trwa i dmesg pokaze mase bledow IO.

> A teraz szukam terabajta miejsca, żeby zrobić obraz za pomocą dd przed
> eksperymentami.

dd moze nie byc najlepszym wyjsciem. Ono nie do konca ogarnia co zrobic jak
bledy IO sie pojawiaja.

https://superuser.com/questions/1180303/cloning-disk-without-loss-of-information-on-io-errors
https://apple.stackexchange.com/questions/39504/best-way-to-copy-all-files-ignoring-errors
https://superuser.com/questions/1655604/hard-drive-recovery-fat32-i-o-error-bad-partition-table-and-filesystem

Jest jeszzce sztuczka z zamrazarka. Ponoc jak juz nie ma innej nadziei to sie
dyska daje do zamrazarnika aby byl zimny, i wtedy cos tam przez chwile daje sie
wykopiowywac. Ale ponoc to ostatnia prosta do swiatla dla dysku, raz pomrozony
zazwyczaj nie wstaje juz drugi raz.

Ale tan ci sie zglasza wiec cos tam wyciagniesz z niego.
Poszperaj po livecd w styly system rescue, tam sa narzedzia do odbudowy
partycji i filesystemow.
Moze uszkodzony jest tylko kawalek wiec reszte da sie jakos zgrac.

Zajrzyj tez ponownie w smarta. Moze teraz sie statsy pojawia i bedzie widac w
jaki sposob pada.

Jak bedzie duzo sektorow do realokacji to dane moga isc sie pasc ale dysk po
ponownym formacie sie zacznie zachowywac lepiej. Mialem pare takich gdzie
sektory zdychaly ale po przejechaniu badblocksami  sie ogarnelo i dysk jest
nadal sprawny.