Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] Płyta + CPU +2x ethernet 1Gb, mała

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] Płyta + CPU +2x ethernet 1Gb, mała
From: heby <heby@poczta.onet.pl>
Date: Sun, 18 Jul 2021 00:24:27 +0200
On 17/07/2021 22:41, Mateusz Bogusz wrote:0
łapania zasięgu 4G. Teraz mają światłowód i dalej chodzą do kuchni, bo tam lepiej zbiera wifi.
Rozumiem jaki problem opisujesz. Ale zamiast siedzieć na schodach na strych, to nie dało się po tym strychu przeciągnąć skrętki i podpiąć do kolejnego routera który by był nad pokojem gdzie to WiFi było potrzebne?

Widziałeś kiedyś odpieprzony dom w którym ktokolwiek osmieliłby się cokolwiek uszkodzić dla głupiego kabla? Wydałeś 200kzł na remont, to siedzisz na schodach na strych. A kuchnia się znajduje >1 kondygnację dalej.

Nie pytam o końcowego użytkownika, ale sąsiad - jak rozumiem Ty nim byłeś - mogłeś zaproponować.

Nigdy nie proponowałeś, stąd nie rozumiesz jakie są typowe odpowiedzi:
1) Nie chce kabli
2) Nie można rozkuć bo jesteśmy po remoncie
3) Nie można przewiercić bo jesteśmy po remoncie

Może też zabrzmi abstrakcyjnie dla niektórych, ale z takiego strychu to bym przewiercił otwór nad docelowym pokojem, wsunął skrętkę, a na suficie powiesił zwykły router lub inny ubiquity jeżeli estetyczne wymagania są decydujące.

Nie, masz do przewiercenia co najmniej jedną kondygnację, ponieważ najczęciej ludzie pracują (chcą przynajmniej) nie z sypialni, ale z salonu, piętro niżej.

Dodatkowo, konstrukcja niektórych domów uniemożliwia dostanie się nad niektóre pokoje. Zbyt mała wysokośc strychu.

I jeszcze dodatkowo: kto pracował (a nie opierniczał się) na kablu, rozumie jaka jest różnica z wifi, szczególnie jak z tego wifi korzysta wiele osób i jest na granicy zasięgu.

I będę miał z 900Mbit/s docelowo 100Mbit/s ? W imię czego? Że małe i applowskie z wyglądu i ciągnie mało prądu?
Nie w imię czegoś, tylko nie zwróciłem uwagi że pisałeś o Gb, a ten ma tylko Mb. Ale czekaj.
1. Do odbioru światła, masz modem z wyjściem LAN.
2. Do odbioru radia, masz odbiornik też z wyjściem LAN.
3. Do Aero masz pewnie odbiornik na USB, ale może też być dowolny router LTE. Wystarczy więc dowolny router gigabit, który ma USB lub LTE i można na nim zainstalować OpenWRT.

NetGear WNDR3700 - https://www.ceneo.pl/25183043#

5 portów Gb, 1 WLAN (ale na OWRT można przerobić LAN na WLAN), dwa radia (jedno można wykorzystać na telefon), ma USB więc można wpiąć Aero. Do tego 128MB Flash, 128MB RAM i procek jakiś ~600MHz - mocy więc też powinno wystarczyć.

Nie szukam pomysłów na ekperyment "powinno wystarczyć". Szukam czegoś co:
1) obrobi 1Gbps z algorytmiką (a nie tylko ślepym NATem)
2) ogarnie kilka źródeł netu
3) ogarnie PXE (a to oznacza wpiecie *szybkiego* dysku)
4) Ma wifi - w celu łączoności z moim telefonem jak padnie główny net

Zerknę, choć jestem pewny że już go oglądałem. Obejrzałem w sumie coś koło nastu routerów gigabitowych, opinie ludzi na forach, w tym OpenWRT, są zastraszajace, zaczynaja się zazwyczaj "może i gigabitowy ale osiąga nie więcej jak 600Mbit na routingu" itd albo nie mająkluczowych dla mnie ficzerów. Eksperyment jest najzwyczajniej za drogi. A ten jeszcze kłopotliwy - nie da się go kupić nowego. Ogólnie bardzo dużo routerów ma na obudowie napis "gigabit" po czym okazuje się, że to prędkosc switcha, a nie NATu.

Ale jeszcze raz. Ja wskazałem że (moim zdaniem) CAT5 zamiast CAT6 dla typowego użytkownika nie będzie żadnym problemem.

Wiec zaproponuj to Andżelice, co jej właśnie odpieprzyli mieszkanoko jak z katalogu Ikei, najlepiej zrób to trzymając młot pneumatyczny z dużym wiertłem, w ręku. Poszczuje Cie kotem. Ona potrzebuje tanio, bezprzewodowo i dobrze. A jak się nie da, to poduszkę na schody sobie kupi. Z Ikei. Z resztą dla niej pojęcie "puszczenia kabla" to abstrakcja kilka rzędów wielkosci powyżej pojmowania.

Odmawiam pomocy w takich sytuacjach. Widać to po pierwszej sekundzie oglądania domu od wewnątrz, dalszy scenariusz jest zawsze taki sam.

Ty podajesz przykłady gdzie okablowania nie ma żadnego lub swój własny przykład gdzie nie jesteś typowym użytkownikiem i masz do rozwiązania abstrakcyjny problem (dla osoby fizycznej).

Nie wiem czy zwróciłeś uwagę, ale ja nigdzie nie twierdze, że mój problem jest choćby śladowo typowy. I dlatego zwróciłem się z nim na grupę, bo jest *nietypowy*. Tymczasem wiele ludzi tutaj, zamiast popukać się w ciszy w głowę "co za świr, po co to komu", zamierza mi wyjaśnić, że 100Mbit i gównoroutery mają jakiekolwiek zastosowanie w mojm przypadku a jak nie mają, to mam sobie nagiąć wymagania do potrzeb suwerenów.

To jak by ktoś zapytał jakie opony do Bugatti i dostał informacje, żeby przerobić na LPG bo przeciętny somsiad ma Seika w gazie i po co mu wiecej.