Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

[PECET] Martwa płyta PC retro - od czego zacząć?

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: [PECET] Martwa płyta PC retro - od czego zacząć?
From: Atlantis <marekw1986NOSPAM@wp.pl>
Date: Tue, 2 Mar 2021 16:53:44 +0100
Miałem retro peceta z 486DX4 100 MHz. Czas przeszły użyty celowo...
Jego największym problemem był brzęczący wentylator w zasilaczu, więc postanowiłem go wymienić na coś nowszego. Wymontowałem zasilacz, wymieniłem wentylator, złożyłem. Zasilacz suszył pod obciążeniem (CD-ROM). Zmierzyłem napięcia, które wydawały się ok. Jedynie linia 12V miała trochę niższą wartość (około 11V) ale tak chyba było też wcześniej.

Podłączyłem zasilacz do komputera i spróbowałem go uruchomić. I tutaj niespodzianka - komputer nie reaguje. Przystąpiłem więc do odłączania urządzeń i wyjmowania kart aby zobaczyć, czy ruszy przy minimalnej konfiguracji. Też nic. Ani jednego pisku z głośniczka, czarny ekran.

Ostatecznie została już tylko płyta główna + procesor + pamięci + karta diagnostyczna ISA. Karta nie pokazuje żadnych kodów diagnostycznych, na jej wyświetlaczu widoczne są tylko kreski. Świecą się wszystkie diody pokazujące obecność napięć, a także "FRAME" i "CLK". Nie świecą się natomiast "RESET" oraz "RDY".

Ktoś ma pomysł jak to debugować i gdzie szukać możliwej przyczyny? Nie wydaje mi się, żeby winny był zasilacz, bo nie miałem za bardzo czego w nim zepsuć, napięcia są prawidłowe (poza wspomnianym nieco niższym na linii 12V), a poza tym startują z niego dwie inne płyty.

Trochę szkoda by mi było tego komputera, bo to była moja ulubiona maszyna do DOS-owych gier retro. ;)