Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] Czym skopiować cały dysk do obrazu

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] Czym skopiować cały dysk do obrazu
From: Olaf Frikiov Skiorvensen <Belzebub@invalid.invalid>
Date: Thu, 19 Nov 2020 04:49:48 +0100
Wcale nie przypadkiem, dnia Thu, 19 Nov 2020 03:25:50 +0100
 doszła do mnie wiadomość  <5fb5d7ae$0$516$65785112@news.neostrada.pl>
 od Krystek <spamtrap@krystek.art.pl>  :

> [...]
>już Windows jej nie widział. I tak w kółko. Zdesperowany (dysk był
>prawie nowy) po którymś eksperymencie uruchomiłem HDD Low Level Format,
>dysk się pokazał jako USB, bo tak był podpięty i uruchomiłem
>formatowanie. 500 GB mielił całą noc. Rano zobaczyłem, że doszedł do
>100%, ale Windows go nie widział i tylko ten program HDD Low Level go
>wykrywał. Uruchomiłem więc ponownie GParted, zrobiłem partycję, format
>ntfs.. I działa! Bez problemów.
>
>A leżał na półce już pół roku, miałem go złomować, bo nic mu nie
>pomagało, żadne Disk doktory i wszystko, co próbowałem."

Nie używałem tego programu, nie sądzę, by potrafił więcej niż inne
programy(Victoria czy
NHDD, ostatecznie płatny SpinRite), poza tym nowsze dyski mają nośnik(talerze
magnetyczne) preformatowany przez producenta samych talerzy, więc low level
format to
fikcja w gotowym dysku(czytałem jakiś czas temu, że producenci dysków pracują
nad
firmware i głowicami które będą potrafiły same wykonać low level format na
talerzach,
których producent nie będzie preformatował u siebie, podobno to miało zbić
koszty, ale co
z tego wyszło, to nie wiem).
Najbardziej skuteczne powinno być uruchomienie enchanced secure erase(jeśli
dysk to
obsługuje), to bazuje na wewnętrznych procedurach firmware dysku, z tego co
wiem, w
wersji enchanced firmware usiłuje dodatkowo nadpisywać sektory wyłączone z
użycia i
stosuje nie zerowanie, ale wypełnianie testowymi mapami bitowymi zdefiniowanymi
przez
producenta.
Secure erase(bez enchanced) zeruje tylko dane dostępne dla usera.
W tym dysku, na którym masz masę pending sectors, możesz uruchomić enchanced
secure
erase, ciekawe co z tego wyjdzie.