Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] Czym skopiować cały dysk do obrazu

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] Czym skopiować cały dysk do obrazu
From: Olaf Frikiov Skiorvensen <Belzebub@invalid.invalid>
Date: Wed, 18 Nov 2020 18:33:07 +0100
Wcale nie przypadkiem, dnia Wed, 18 Nov 2020 16:30:10 +0100
 doszła do mnie wiadomość  <5fb53e02$0$527$65785112@news.neostrada.pl>
 od Krystek <spamtrap@krystek.art.pl>  :

>Kilka lat temu, gdy przenosiłem system i dane z mniejszych dysków na
>większe to w jakimś AOMEI, czy innym MiniTool wybierałem opcję
>nadpisywania 0 i 1 na tych starych dyskach, żeby oczyścić i odświeżyć
>sektory. Czy dla tego 4TB też wystarczy? Zaraz będę szukał softu do
>"secure erase" producenta dysku.

W zasadzie może być bez secure erase, nadpisać zerami można za pomocą dd czy
Victoria for
windows(na końcu weryfikacja prawidłowości odczytu, na przykład szukać sektorów
niezerową zawartością, DMDE to potrafi, ewentualnie verify z Victorii).
Samo secure erase to prosta sprawa z linuksa:
https://grok.lsu.edu/article.aspx?articleid=16716

UWAGA!
Nadane dyskowi hasło trzeba zapamiętać, bo w razie zaniku zasilania dysk
pozostanie nim
zahasłowany.
Czasem też trzeba dyskowi zrobiś hotswap(inaczej secure erase się nie wykona,
bo dysk
będzie w stanie FROZEN, metoda w opisie z hibernacją może nie działać).