Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] Czym skopiować cały dysk do obrazu

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] Czym skopiować cały dysk do obrazu
From: Olaf Frikiov Skiorvensen <Belzebub@invalid.invalid>
Date: Wed, 18 Nov 2020 10:22:51 +0100
Wcale nie przypadkiem, dnia Mon, 16 Nov 2020 19:10:55 +0100
 doszła do mnie wiadomość  <5fb2c0af$0$551$65785112@news.neostrada.pl>
 od Krystek <spamtrap@krystek.art.pl>  :

>Pytałeś, Olafie, o parametry S.M.A.R.T. tego padającego dysku. Co udało
>mi się zapisać, to zapisałem. Tutaj logi:
>
>smartctl
><https://www.krystek.art.pl/tmp/HDD/smartctl-hgst500-all.txt>
><https://www.krystek.art.pl/tmp/HDD/smartctl-hgst500-dbinfo.txt>
>
>GSmartControl
><https://www.krystek.art.pl/tmp/HDD/Hitachi_HDS721050CLA362_JP5570HC064K1P_2020-11-15.txt>
>
>Log z działania dd rescue na tym dysku -
><https://www.krystek.art.pl/tmp/HDD/dd-rescue-op-log.txt> i mapa sektorów -
><https://www.krystek.art.pl/tmp/HDD/hgst500.log>

Najgorsze parametry:
 5 Reallocated_Sector_Ct   0x0033   001   001   005    Pre-fail  Always
FAILING_NOW
1703
 197 Current_Pending_Sector  0x0022   093   093   000    Old_age   Always
- 322

Czyli dysk nadaje się na przycisk do papieru(zerowanie za pomocą MHDD czy
Victoria z
włączoną reallokacją może coś poprawić, ale dysku to nie uratuje).
Current_Pending_Sector to najgorsza zaraza(sektor nie został prawidłowo
odczytany z
powodu błędu ECC czy czegoś podobnego), jak to występuje masowo, to od razu
reklamacja
zamiast prób naprawy, większość tego typu przypadków kończy się źle po pewnym
czasie.

>Przy okazji możesz zerknąć w S.M.A.R.T. dysku tego zapasowego komputera,
>na którym teraz pracuję (i spod którego piszę). Dysk, jak pisałem
>wcześniej, skrzypi i dzwoni talerzami, muli system na nim i będę
>kopiował jego zawartość na zamówiony SSD 250GB - zrzut z GSmartControl:
><https://www.krystek.art.pl/tmp/HDD/WDC_WD1600BEKT-75A25T0_WD-WX91A90A4318_2020-11-13.txt>

SMART całkowicie czysty, nie ma powodów do niepokoju.

> [...]
><https://www.krystek.art.pl/tmp/HDD/TOSHIBA-MG04ACA40E-Paragon-properties.png>
><https://www.krystek.art.pl/tmp/HDD/TOSHIBA-MG04ACA40E-Paragon-properties.txt>
>
>Dodam, że dysk był fabrycznie zapakowany w antystatyczną folią
>zgrzewaną, więc nikt wcześniej raczej nie miał szans po drodze przy nim
>majstrować. Który program mówi prawdę? Czy Paragon jest cwańszy od
>konkurentów i pokazuje więcej, a te inne programy są głupsze?
>
>Chciałbym już go zaprząc do pracy, by móc te 500GB VHD na niego
>przerzucić. Dysk będzie pracował pod Windows 10 i pewnie z czasem też

Nie widzę nic niepokojącego, Paragon zgłupiał nie wiadomo z jakiego powodu, na
szczęście
jest masa innych partycjonerów do wyboru(osobiście preferuję Gparted).
Zawsze można poszukać (za pomocą DMDE czy czegoś podobnego, w DMDE to
szukaj/inny sektor)
czy są jakieś sektory z niezerową zawartością, teoretycznie takich nie powinno
być, jeśli
są, to można domniemywać szfindel.

Tak na marginesie, ja bym temu dyskowi zafundował secure erase(jak obsługuje, to
enchanced secure erase - w tym trybie dysk jest zapełniany wzorem bitowym
przygotowanym
przez producenta) i kilka zerowań, ostatnio na swoim nowym dysku zrobiłem 8
zerowań, może
to przesada, ale warto wiedzieć, czy dysk nie padnie po tygodniu pracy.