Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] Kto da więcej? lub za mniej? -- lumenów za plny?... OT

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] Kto da więcej? lub za mniej? -- lumenów za plny?... OT
From: "Eneuel Leszek Ciszewski" <prosze@czytac.fontem.lucida.console>
Date: Sun, 7 Jun 2020 14:01:05 +0200

"Eneuel Leszek Ciszewski" 5edc081f$0$17359$65785112@news.neostrada.pl

Plik padł bardzo dawno

Skąd to wiem? -- z histErii dyskowej...

W lutym br. czyniłem, co mogłem, by uciec przed C-19, co paradoksalnie
zaowocowało
rozchorowaniem się. W marcu br. byłem chory do tego stopnia, że niewiele do mnie
docierało -- wtedy właśnie podczepiłem dysk F-S do Acera i skopiowałem z Acera
partycję z W10 na dysk F-S, który powędrował ponownie do F-S, gdzie W10 został
dciągnięty (podmienione zostały sterowniki -- grafiki, płyty itd.) do F-S
i rozmnożony... Następnie wrzuciłem do F-S HTS, na który zrzuciłem 3 kopie W10,
obdarzając te kopie imionami: Black, Orange i Green, by było kolorowo... Później
kupiłem adapter PATA-SATA i wrzuciłem do F-S Toshibę, na którą zrzuciłem dwie
kopie Black, dzięki czemu miałem na F-S pięć kopii -- Black, Orange i Green na
HTS
oraz -- GreenN i Yellow na Toshibie. (zarówno GreenN jak i Yellow powstały jako
klony
Black; Orange leżała odłogiem, czekając na swój czas) Następnie skasowałem Green
z HTS, uznając, że wystarczą mi cztery kopie w F-S i kilka na dysku w szufladzie
komody. Pozostały w F-S -- Black i Orange na HTS oraz GreenN i Yellow na
Toshibie.
Niedawno okazało się, że: Black, GreenN i Yellow nie mają Preferencji -- jedynie
Orange miała... Zamordowałem GreenN i wrzuciłem w jej miejsce kopię Orange,
dając
kopii imię Fioletowa; teraz zamierzam zamordować Black na HTS i wrzucić tam
kopię
Orange lub Fioletową...

Śląc posty na grupy -- używam WXP, którego mam sporo kopii na: obu dyskach w
F-S;
dwóch dyskach leżących w szufladzie komody; dysku Seagate 2 TB służącym mi jako
magazyn różności; kilku płytach DVD...

Tak więc Preferencje zginęły przed skopiowaniem Black na Toshibę -- stąd wiem,
że dawno...

-=-

Teraz do Trybuna -- Black i GreenN oraz Fioletowa leżą/leżały na początkach
dysków.
Green leżała na samym końcu HTS. Także teraz mam na samym końcu Toshiby kopię
Orange,
o której wyżej nie napisałem, ale którą wczoraj wykonałem, aby potestować to i
owo.

Kopie z początków dysków są szybkie -- zaś te z końców dysków są tak ślamazarne,
iż irytuję się, używając tych partycji jako systemowych...

Tak oto wygląda porównywanie nie tylko startów W10, ale też pracy tego samego
W10
umieszczonego na tych samych dwóch dyskach tego samego komputera i w tej samej
konfiguracji, lecz w różnych częściach tychże dysków.

HTS pracuje jako SATA300, zaś Toshiba przechodzi przez adapter PATA-SATA.
Nadto HTS ma 7200 rpm a Toshiba ma 5400 rpm. HTS ma 500 GB, Toshiba 320 GB.
Te dwa dyski są zupełnie rożne, ale funkcjonują podobnie -- na oko nie można
odróżnić, na którym jest partycja wykorzystywana obecnie jako systemowa.

Różnice w szybkości pracy i startowania kopii W10 widać wyraźnie tylko wtedy gdy
porównywane są partycje leżące na początku dysków z partycjami leżącymi na
końcach
dysków. Wprawdzie teraz na końcu HTS nie mam W10, ale miałem Green i
porównywałem
pracę owej Green z pracą Black, leżącą na początku tegoż HTS i z pracą GrenN,
leżącą na początku Toshiby...

-=-

Czy warto inwestować w 7200 rpm, 150 MB/s, SSHD i SSD?
- różnica pomiędzy 100 MB/s 7200 rpm i 100 MB/s 5400 rpm (na Acerze) jest
zauważalna
- różnica pomiędzy 150 MB/s 7200 rpm i 100 MB/s 7200 rpm jest niezauważalna
- różnica pomiędzy 100 MB/s 7200 rpm i 60 MB/s 5400 rpm (tyle ma błękitny WDC
250 GB) jest zauważalna
- różnica pomiędzy 150 MB/s 7200 rpm i SSHD 5400 rpm jest niezauważalna na
Acerze
  (tylko niektóre odwołania do dysku są wyraźnie szybsze na SSHD -- choćby
odwołania do systemowych DeeLeLi)
- różnica pomiędzy 100 MB/s 5400 rpm Toshibą i NVMe jest bardzo, bardzo duża
  (u mnie NVMe pracuje tylko na 2 liniach PCIe v3.0)
- różnica pomiędzy partycją leżąca na początku HDD i tuż za nią jest
niezauważalna
- różnica pomiędzy partycją leżąca na początku HDD i w nieco przed połową HDD
jest mała, niemal niezauważalna
- różnica pomiędzy partycją leżąca na początku HDD i na końcu HDD jest duża

-=-

- dysk zwalnia mocno dopiero na swym końcu, nie w połowie
- 150 MB/s nie daje wyraźnej przewagi nad 100 MB/s
- SSHD nie daje bardzo wyraźnej przewagi nad 150 MB/s HDD
  (może to niepopularny osąd, ale tak to widzę; z SSD stale
  startuję z tej samej partycji systemowej, choć mam na
  tymże SSHD więcej systemowych)

-=-

W co najchętniej bym zainwestował? -- w 150 MB/s 7200 rpm i w dużą ilość RAMki.

-=-

Wszędzie dążę do MBR -- bo mam tylko jednego Acera do czytania GPT.
GPT mam jeszcze na 2 dyskach -- leżących poza komputerami... Oba
chcę przestawić na MBR w wolnej chwili...

Gdybym miał więcej komputerów czytających GPT -- być może
przeszedłbym na GPT, ale na razie jestem za słaby na GPT.

-=-

Jak sprawuje się HTS kupiony jako używany przez ponad 20 kh? -- bezroblemowo.

--