Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

[PECET] Adapter PATA-SATA CDVD-HDD 12 mm

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: [PECET] Adapter PATA-SATA CDVD-HDD 12 mm
From: "Eneuel Leszek Ciszewski" <prosze@czytac.fontem.lucida.console>
Date: Wed, 6 May 2020 20:21:38 +0200
Przepisuję z białkowej pamięci nieulotnej,
ale chyba bez znaczących błędów rzeczowych:

- automagia BIOSu daje tylko UDMA2, ale ręcznie
  można pomerdać tak, by wymusić UDMA5; więcej
  mój laptop nie daje (może pomógłby apgrejd)
  UDMA5 to transfer do 100 MB/s
- ponoć adapter daje UDMA6 (do 133 MB/s)
- szybkość czytania w UDMA5:
   - 70 MB/s w HDTune
   - 83 MB/s w HDDScan
- opóźnienia:
   - 6,2 ms w MenadżerzeZadań
   - pomiędzy 5 ms i 10 ms w HDDScan
- po włożeniu adaptera, laptop nie chce
  startować z normalnego dysku (via F12
  też odpada)
- wymiarami pasuje doskonale
  (mocowanie, gwinty, gabaryty, kształt, dziury do mocowania
  plastykowej nakładki -- której jednak nie przełożyłem z napędu...)
- mocowanie dysku do adaptera IMO niezbyt fortunne, choć solidne
- wykonanie na oko bardzo staranne
- zapłaciłem 34,57 pln wraz z przesyłką
  (teraz jest droższy)

https://pl.aliexpress.com/item/829743981.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.72995c0f7fJynR
 36,56 pln + 7,15 pln za przesyłkę do Polski

-=-

Niby można założyć BCD na partycji adaptowanego dysku i stamtąd
przechodzić na normalny dysk -- tak teraz tam jest, ale co wówczas,
gdy ten adapter ma służyć okazjonalnie do wkładania tam różnych
(także pustych) dysków? Trzeba by najpierw podłączyć taki dysk
via USB i tam założyć BCD... Trochę to niewygodne. Albo wpiąć
adapter podczas pracy lapka -- trochę niebezpieczne.

Na stałe szkoda dać tam szybki dysk -- testy wykonałem na Seagate
500 GB 7200 rpm dającym normalnie (via SATA) na początku ponad
100 MB/s wg HDDScan. (czyli adapter sporo ucina z wydajności)

-=-

W automagii nie było możliwości ustawienia UDMA5 -- tylko UDMA2,
dające w efekcie 30 MB/s i spore (chyba pomiędzy 10 ms i 20 ms)
opóźnienia na początku dysku.

W takich okolicznościach (niemożliwość bootowania z normalnego dysku
i mała szybkość) zakup wydał się stratą pieniędzy -- sporych jak na
laptop z połowy 2008 r.

- brak bootowania z normalnego dysku to trudność w sporadycznym
  wykorzystywaniu adaptera
- mała szybkość transmisji to beznadzieja w trwałym
  wykorzystywaniu adaptera

-=-

Próbowałem założyć BCD na karcie pamięci SD stale wpiętej do laptopa,
by z niej bootować, ale efekty nie są dobre. Niemal na pewno można
zacząć bootowanie z zewnętrznego HDD podpiętego via USB, ale szkoda
jakiś dysk poświęcić temu celowi i szkoda czasu na uzupełnianie BCD
na wielu dyskach siedzących w kieszeniach...

-=-

Laptop ma jeszcze mSATA -- przeznaczone modemowi 3G, ale być może
dałoby się obsadzić dyskiem mSATA. Być może z takiego dysku dałoby
się bootować, lub choćby z niego zaczynać bootowanie...

Szkoda forsy na ewentualną wpadkę -- gdyby ktoś pożyczył dysk mSATA
do chwilowego testu a dysk nie byłby zbyt drogi, być może bym spróbował
szczęścia... 64W10 po odchudzeniu mógłby zamknąć się na niespełna 30 GB
a 32WXP zadowoliłby się kilkoma GB, więc dysk pojemności 32 GB raczej
by był za mały na te dwa systemy, ale mógłbym tam umieścić choćby
newralgiczne pliki wraz z BCD, by było możliwe bootowanie laptopa
z różnymi (także z pustymi) dyskami wpiętymi w ten adapter...

-=-

Może są jakieś dyski na ExpressCard?

Może być taki dysk SSD ze śmietnika, oby sprawny i tani, który
by jeszcze trochę pociągnął niezbyt intensywnej eksploatacji.

-=-

Jako normalny dysk w F-S jest Stary Trawel 500 GB kupiony niedawno
za 45 pln brutto. (taniej niż adapter IDE-SATA, o którym tu piszę)

-=-

Teraz najlepsze -- na luzie 64W10 na Fujitsu-Siemensie niemal
niczego nie pisze na systemowym dysku! [plączę się?... -- na
luzie czy na Fujitsu-Siemensie?...]

Chciałem napisać '64W10 zainstalowany na Fujitsu-Siemensie',
ale nigdy tam nie instalowałem 64W10 -- skopiowałem z Acera,
dociągnąłem sterowniki, podczyściłem, wielokrotnie sklonowałem...

64W10 na F-S jest zaktualizowany do końca -- pomijając
kilka ostatnich godzin...

-=-

F-S z adapterem hibernuje się na oko 10 minut, ale wybudza się
z tej hibernacji w minutę -- start od zera trwa niewiele dłużej.
Po wybudzeniu zazwyczaj karta WiFi nie łączy się samoistnie
z APkiem -- trzeba popchnąć palcem... (1 raz łączy się
a 15 razy nie łączy się...)

-=-

Są oldsmobile -- dlaczego z lapkami tak nie można? ;)

-=-

Wszelkie komentarze [także głupie? -- zwłaszcza głupie?]
(zwłaszcza mądre) są mile widziane.

Mogę pomyśleć o nowym akumulatorze i nowej
klawiaturze, ale nie chcę wywalać zbyt dużej kasy...

Chyba nasmaruję to i owo pastą ciepłoprzewodzącą.

--