Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] jak zadzwonić z peceta na telefon?

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] jak zadzwonić z peceta na telefon?
From: "Eneuel Leszek Ciszewski" <prosze@czytac.fontem.lucida.console>
Date: Mon, 20 Apr 2020 13:27:51 +0200

<alsor@interia.pl> d8b6e184-7554-456a-8498-642608e3aed2@googlegroups.com

: do gadania przez telefon wystarczy zapewne 0.1 Mbit/s...

Znacznie miej.
 https://www.3cx.pl/voip-sip/codecs/
 a. GSM – 13 Kbps (osiągana prędkość transmisji), ramka o długości 20ms
 b. iLBC – 15Kbps dla ramki o długości 20ms, 13.3 Kbps dla ramki o długości 30ms
 c. ITU G.711 – 64 Kbps, oparty na próbce. Także znany jako alaw/ulaw
 d. ITU G.722 – 48/56/64 Kbps
 e. ITU G.723.1 – 5.3/6.3 Kbps, dla ramki o długości 30ms
 f. ITU G.726 – 16/24/32/40 Kbps
 g. ITU G.728 – 16 Kbps
 h. ITU G.729 – 8 Kbps, dla ramki o długości 10ms
 i. Speex – 2.15 do 44.2 Kbps
 j. LPC10 – 2.5 Kbps
 k. DoD CELP – 4.8 Kbps

-=-

Inni wiele Ci napisali, ale **chyba** nie napisali, że komórka
może być sterowana z PeCeta -- klikasz w PeCetową klawiaturę,
ale dzwoni (nawiązuje łączność) leżąca obok komórka połączona
do PoCeta za pomocą BT lub czegoś innego. BT próbowałem
z powodzeniem; efektów łączenia innymi mediami (podczerwienią
i przewodem miedzianym) nie pamiętam...

Można też tak łączyć PeCeta z netem -- to uskuteczniałem
(chyba z powodzeniem) i via BT, i via IRAD, i miedź...

Me doświadczenia prowadziłem dawno -- net ~15 lat temu
a ogólne sterowanie komórką -- wiosną 2012 r.

-=-

Gdybyś nie zrozumiał mej wcześniejszej wypowiedzi -- modemy
możesz chyba mieć za darmo lub prawie za darmo. Komórkowe
modemy 3G na mSATA ~8 lat temu można było kupić po 5 pln.
(niekoniecznie są zdolne do łączności głosowej) Być może
warto zaczekać -- za rok czy dwa będą w tej cenie modemy
LTE. ;) (też niekoniecznie zdolne do łączności głosowej)

Modemy niekomórkowe były stosowane masowo na przełomie
wieków i kosztowały nierzadko bardzo dużo. Dziś mają
IMO wartość muzealną, więc być może ;) nie znajdziesz
chętnych na sprzedaż. ;)

Mój zewnętrzny (łączący się z PeCetem via RS232) PeCetowy
(z automatyczną sekretarką i faxem, funkcjonujący także
bez komputera) został wyrzucony do śmietnika... Znaczy...
Został poddany profesjonalnej utylizacji przez odpowiedzialne
jednostki posiadające stosowne certyfikaty i uprawnienia kilka
lat temu... Ja oddałem ten modem na początku stulecia...

Archaiczne modemy PeCetowe zwykle łaczyły się via: stosowny slot
AMR, uniwersalny slot ISA lub uniwersalny port szeregowy RS232...
  https://en.wikipedia.org/wiki/Audio/modem_riser
  https://pl.wikipedia.org/wiki/Industry_Standard_Architecture
  https://pl.wikipedia.org/wiki/RS-232
Takie cosie niekoniecznie zdołasz podczepić do dzisiejszego PeCeta.

--