Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] Partycja odzyskiwania

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] Partycja odzyskiwania
From: "Eneuel Leszek Ciszewski" <prosze@czytac.fontem.lucida.console>
Date: Wed, 26 Feb 2020 03:38:13 +0100

"Eneuel Leszek Ciszewski" 5e542fc7$1$17344$65785112@news.neostrada.pl

Aż się wierzyć nie chce,. Nie miąłem pojecie
że programy do migracji systemów sa tak mądre.

Są kształcone -- potrafią czytać i pisać! ;)
[to nie ludzie!]

-=-

Trzeba poznać start komputera:
 BIOS-->MBR-->BootSektor_aktywnej-->pliki...

Wszędzie są sterujące kody maszynowe...

Gruby Linuksa czy cienias windy -- jedna chwała,
bo mechanizm ogólny jest zawsze ten sam! Można
tam (w MBR) wpisać coś swojego, skoczyć nie do
BS którejś partycji ale w miejsce przytulniejsze,
by coś ciekawego uzyskać, ale wcześniej czy później
można to nadpisać standardowym kodem a TP odbudować
na podstawie BSów partycji Primary.

Partycja Extended to szczególna Primary.

Dyski logiczne to zwyczajne partycje, o których
info nie jest powielone w TP umieszczanej w MBR.

GPT to po prostu Extended -- jeśli ktoś nie lubi
Extended z jej iteracją, chyba ;) nie polubi GPT.
(bo to ten sam iteracyjny mechanizm)

GPT nie wymaga karkołomnego skanowania całego dysku,
ale w ogóle wymaga skanowania całego dysku w celu
odnalezienia informacji o każdej partycji tak, jak
to ma miejsce z logicznymi dyskami na Extended...
Kolejne partycje mogą być przedzielone pustkami,
gdyż każda partycja wie, gdzie zaczyna się następna.
(tego mechanizmu nie ma w wypadku Primary w MBR;
tam partycja wie sporo o sobie, lecz niekoniecznie
o innych)

-=-

Po MBR na dyskach jest bardzo dużo wolnego miejsca
rezerwowanego na cele różne -- można tam umieścić
różne rozszerzenia MBR, ale chyba ogólnie te
rozszerzenia nie stały się twardymi standardami
takimi jak jednosektorowy_MBR. Dopiero chyba GPT
przynosi trwały prze_łom...

-=-

Same partycje:
- Primary na MBR
- Primary na GPT
- Dyski logiczne w Extended na MBR
są niemal identyczne i można je spokojnie kopiować
przemiennie -- przykładowo Logiczną kopiować
w Primary tak na GPT jak na MBR itd...

Każdej Primary na MBR można założyć BCD -- także pustej.
Każda Primary na MBR może być startową (może nieprofesjonalna ;)
nazwa) dla WXP... Ja miałem malutkie startowe (niemal puste)
z których startowałem WXP... Trochę podobne rozwiązanie do
małych/dodatkowych partycji dla W10.

Bywało, że te startowe zawierały (wspólny dla wszystkich OSów) SWAP.

Wbrew pozorom taka startowa partycja bez katalogu Windows ma swe zalety!

  http://eneuel.w.duna.pl/error/h2.png

Początkowa to zwykła z WXP, następnie (jako aktywna) jest mała,
tylko do startowania, po której jest kolejna z WXP. Ta mała na
co dzień nie jest konieczna, ale jest przydatna w sytuacjach
awaryjnych.

Na Extended są dwie większe i dwie mniejsze -- te mniejsze to
pełnowartościowe systemowe z kopiami WXP, z których można
bootować. Można którąś z nich skopiować w miejsce Primary
i uaktywnić, by z niej startować... (ale można startować
z innej i bootować z takiej logicznej, wskazując ją
w Boot.ini aktywnej)

Na jednym dysku można mieć masę (teoretycznie można
nawet kilkadziesiąt -- o ile starczy miejsca) systemowych
i podczas bootowania wskazywać, z której ma być bootowanie...

Praktyka jest mniej ciekawa -- WXP potrafi ;) pomylić się w liczeniu...
[może też jest księgowym?... -- jak ja...] Więcej niż 9 to prośba
o kłopot...

BCD chyba jest odporniejszy na te problemy -- można
mieć chyba znacznie więcej niż 9 na tym samym dysku...

-=-

Ogólnie Vista/W10 itp. są znacznie lepsze pod względem
bootowania niż WXP; a WXP znacznie lesze od WinDOsów...
DOSy niekoniecznie trawią kilka Primary na tym samym dysku...

-=-

Info o montowaniu FileSystemów/partycji pod literki trzyma Win
między innymi w rejestrze w MountedDevices (czy jakoś podobnie)
i zwykle jest tam śmietnik... Czasami ;) wywalam stamtąd wszystko
bez zastanawiania się... Nie polecam tego innym, ale mnie czasami
brak cierpliwości. :) [w najgorszym wypadku wybuchnie...]

Plikiem rejestru trzymającym kluczyk MountedDevices jest chyba
'system' bez rozszerzeń. Takich plików rejestru bez rozszerzeń
jest sporo. [Kopania twierdził zawzięcie, że pliki rejestru
mają rozszerzenia DAT -- rzeczywistość go nie dotyczyła/obejmowała...]

Można rzecz jasna kluczyk zbakapować, po czym wywalić i w razie potrzeby
odtworzyć...

Takie czystki skutkują przyspieszeniem startu i zamykania Win...
Zazwyczaj nie są groźne, ale nie polecam usuwania wszystkiego,
bo jednak ;) raz na jakiś czas te czystki mogą ;) pochłonąć coś
ciekawego... ;)

--